Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Kommunikation och marknadsföring i bygg- och fastighetsbranschen – så lyckas du

Kommunikation & marknadsföring

Den här utbildningen handlar om hur du arbetar strategiskt, taktiskt och praktiskt med kommunikation i bygg- och fastighetsbranschen. Vi går igenom specifika utmaningar för branschen, olika kanaler och hur du kommunicerar med dina målgrupper – oavsett om de är bostadsköpare, kommuner, hyrestagare eller medarbetare. Du får lära dig hur du hittar rätt begrepp och tonalitet, skapar engagerande innehåll och hur du kommunicerar hållbarhet trovärdigt.

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Vad som utmärker kommunikation i bygg- och fastighetsbranschen
  • Hur du riktar budskap mot olika målgrupper, som till exempel kommuner, bostadsköpare, hyrestagare, leverantörer, investerare och medarbetare
  • Hur du kan jobba med personas
  • Att prata med branschen på branschens språk – begrepp och tonalitet att ha koll på
  • Hur du tar fram kraftfulla idéer och skapar engagerande innehåll
  • Branschspecifika kommunikationskanaler och hur du kan jobba för att synas i dessa
  • Hur du kan jobba med PR (förtjänad publicitet) och få din organisation att synas i bruset
  • Hur du lyckas med kommunikationsinsatser som genererar affärer, till exempel markanvisningsansökningar, anbud och kundmöten
  • Vad som är viktigt att tänka på för att kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt sätt i bygg- och fastighetsbranschen

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Till dig som jobbar med att skapa kommunikation för bygg- och fastighetsbranschen, till exempel inom kommunikation, marknad, kund och försäljning.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med utbildningen är att ge en ökad förståelse för hur du kan arbeta strategiskt, taktiskt och praktiskt för att kommunicera med dina målgrupper i bygg- och fastighetsbranschen. Du får med dig inspirerande exempel och konkreta verktyg för hur du når och pratar med dina kunder och intressenter.

Dela kursen

Program

09.00 Välkommen och kort intro

  • Presentationsrunda och incheckning
  • Inspirerande exempel från branschen
  • Branschspaningar och trender

09.30 Dina målgrupper och hur kan du anpassa kommunikationen

  • Vi går igenom några av branschens målgrupper som till exempel kommuner, bostadsköpare, hyrestagare, leverantörer, investerare, medarbetare med flera
  • Så kan du jobba med personas

10.00 Att prata med branschen på branschens språk

  • Branschens begrepp – vi reder ut ett antal begrepp som är viktiga att ha koll på
  • Tonalitet – goda exempel och konkreta tips för bättre texter

10.30 Kaffe

10.45 Workshopövning i att formulera kommunikationsbudskap

11.30 Kanaler att ha koll på
Vi tittar på branschens viktigaste kanaler och hur du kan jobba för att synas i dessa. Till exempel social och traditionell media, mässor, markanvisningsansökningar, anbud och kundmöten.

12.00 Lunch

13.00 Så skapar du bra innehåll

  • Så kan du jobba med PR (förtjänad publicitet) och få din organisation att synas i bruset
  • Konsten att skapa innehåll. Fyra konkreta verktyg för att få fram bra idéer.
  • Workshopövning – verktyg för idégenerering

15.00 Kaffe

15.15 Hållbarhetskommunikation för bygg- och fastighetsbranschen

  • Viktigt att tänka på för att kommunicera hållbarhet trovärdigt i bygg- och fastighetsbranschen
  • Greenwash och greenhush – och vad säger egentligen lagen?
  • Så kommunicerar andra hållbart – inspirerande exempel

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut