Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Stadsutveckling

Vinnarförslaget: Så blir överdäckningen av centralstationen

Publicerad: 18 januari 2022, 12:00

Kerstin Gillsbro och Joakim Larsson var med och presenterade vinnarförslaget.

Montage: Jernhusen, Foster + Partners, Marge Arkitekter, Margareta Bloom Sandebaeck

Bara ett stenkast från Stockholms centralstation presenterades på tisdagen vinnarförslaget för nya Centralstaden. ”Det här är en stor dag för oss på Jernhusen”, säger vd Kerstin Gillsbro. Se de första bilderna här.


Ämnen i artikeln:

JernhusenStockholms stadTrafikverketCentralstaden

Stockholms centralstation togs i bruk 1871 och nu, över 150 år senare, görs en överdäckning av de högtrafikerade spåren mellan Kungsgatan, Klarabergsviadukten, Centralen och Vattugatan för att kunna möta framtidens behov kring hållbar tågtrafik och stadsliv.

 – Det betyder mycket för Stockholm. Förslaget ger en unik möjlighet att läka ett sår mitt i Stockholms hjärta med nya gaturum och återskapandet av flöden från gamla Klara, säger stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M) när förslaget presenteras.

Utvecklingsarbetet som pågått sedan 2017 har drivits i samverkan med Stockholms stad, Trafikverket och Jernhusen.

– Det här är en stor dag för oss på Jernhusen. Vi ska bygga infrastruktur. Centralstationen behöver växa för att kunna möta en kraftig ökning av Sveriges tågresande, säger bolagets vd Kerstin Gillsbro.

Modell över det vinnande förslaget.

Foto: Charlotte Friberg

Vinnarförslaget som presenterades på tisdagen är framtaget av Foster + Partners, Marge Arkitekter, Land Arkitektur, Thornton Tomasetti, Ramboll, Wenanders och TAM Group. 

– Stockholm är en unik stad med historiska stadssilhuetter. Vi tror att vårt förslag kan skapa en meningsfull sammankoppling mellan staden och centralstationsområdet, säger Angus Campbell, arkitekt på Foster + Partners.

Bildspel: Så här ser visionen för Centralstaden ut

Bild 1/6  Mer stadsliv adderas till området genom ett nytt torg, Klarabergstorg, och nya blandade kvarter som knyter an till platsen och järnvägen.

Illustration: Foster + Partners, Marge Arkitekter, Jernhusen

En omvandling av både stationsbyggnaden och spårområdet, som däckas över, planeras för att skapa en tydlig nod för olika transportslag vid Centralen, som över 230 000 resenärer passerar dagligen.

– Det här är landets viktigaste knutpunkt, som har stora behov av upprustning. Vi är positiva till att vara med i denna utveckling, säger Helena Sundberg, regional direktör, Trafikverket. 

Enligt Trafikverkets prognoser kommer tågresandet att öka med minst 50 procent fram till 2045 och för att lösa den infrastrukturella utmaningen behöver hela området utvecklas med förlängda perronger, nya spår, logistiklösningar, bostadskvarter och upp till 10 000 nya arbetsplatser. Plansamråd planeras till 2023 och även medborgarna får lämna synpunkter till staden innan en första detaljplan tas fram 2026, med byggstart året efter. 

Förslaget i korthet

Centralstationen kommer att byggas ut med en ny resenärstunnel under Klarabergsviadukten med direktanslutning till Citybanan, Arlanda Express och Cityterminalen. 

Väster om spåren finns det potential att placera en ny centraliserad logistikfunktion för lättare hantering av varor och transporter, utan att störa gatulivet ovanför. 

Genom att endast behålla buss, gång och cykeltrafik på Klarabergsgatan kan en del av den befintliga bron tas bort, vilket möjliggör en förlängning av Centralhallen som får en ny entréhall. 

Den nya däcknivån möter Vattugatan och har kopplingar till både Centralplan och vidare mot Kungsholmen och möjliggör en ny entré söder.

Genom att ta bort C-huset synliggörs Centralhallens västra fasad med vy mot vattnet och Gamla stan.

Ett nytt torg, Klarabergstorget, med sittplatser och uteserveringar skapas vid World Trade Center. 

En ny park, inspirerad av den historiska järnvägsparken, föreslås i områdets södra del med utsikt över vattnet mot Riddarfjärden.

Överdäckningen beräknas starta 2027 och pågår i minst tio år. 

Cirka 150 000 kvadratmeter ny bebyggelse planeras.

 

Källa: Jernhusen/Centralstaden.se 

 

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.