Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Tyst zon på Södermalm

Publicerad: 29 Januari 2013, 14:25

Konsultföretaget Tyréns har under 3 år haft rollen som projektledare för ett EU-projekt, som syftar till att ge stöd till städers arbete för att minska buller. En del av projektet har berört tysta zoner och deras möjlighet att minska bullret. Ett område där detta skulle kunna ge effekt är på Södermalm i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Tyréns

EU har initierat ett projekt som går under namnet ”CityHush”. Sju länder och flera företag är engagerade i arbetet. Bland de svenska representanterna finns NCC Roads, Stockholms miljöförvaltning, trafikmyndigheten i Göteborg och KTH. Ansvaret för projektledningen ligger hos Tyréns och projektkoordinator är akustikspecialisten Martin Höjer.

– Vår uppgift är att ta fram en handlingsplan och ge samhällsplanerare verktyg för att kunna åtgärda problemen. Det handlar om att utveckla helhetslösningar som kan minska buller i städer med upp till 10 decibel. Men lösningarna ska även minska partikelspridning, minska koldioxidutsläpp och ta hänsyn till att städerna behöver fungerande trafikflöden. Vi ska dessutom redovisa kostnader för olika typer av åtgärder, säger Martin Höjer.

CityHush-projektet har tittat på flera olika metoder för att minska buller. Det har handlat om allt från tystgående bildäck till nya typer av vägbeläggningar som påverkar ljudnivån. En viktig del har handlat om ”Q-zones” – tysta zoner. I en tyst zon är viss trafik bortstyrd. Man kanske bara tillåter el-bilar inne i zonen.

Projektet har titta på lämpligheten för tysta zoner i sex olika städer i Europa. Det har handlat om Bratislava, Bristol, Essen, Aten, Göteborg och Stockholm. Ett av de områden som verkar vara mest lämpat är Södermalm i Stockholm. En av anledningarna är att en stor del av den ökade trafiken utanför zonen går ner i en tunnel vilket begränsar de negativa effekterna utanför zonen. Projektet har visat att man här skulle kunna skapa en reduktion av trafikbullret, med upp till 6 dB(A) lokalt och en 2 dB(A) reduktion som ett medelvärde inom hela zonen. För att nå en ljudreduktion lokalt på upp till 12 dB(A) krävs dock en högre andel tysta fordon i och utanför zonen.

– Södermalm är tacksamt på många sätt för skapandet av tysta zoner. Förutom ettstort antal grönområden och parker är det en ö. Dessutom går mycket av trafiken ner i en tunnel. Kan vi då komplettera denna miljö med tysta zoner som förutsätter vissa typer av fordon så kan vi komma ner i bullerminskningar på 10 db. För det mänskliga örat upplevs en sådan minskning som en halvering av bullret. Något som förstås skulle göra många södermalmsbor mycket glada, berättar Martin Höjer.

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande Tyréns

Ämnen i artikeln:

Tyréns

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.