Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Stadsutveckling

Stellan Lundström: Grattis Norrland - men hur ska ni locka arbetskraft?

Den gröna industrin utvecklas med raketfart i norra Sverige, med enorma investeringar även i stadsutveckling som följd. Grattis till Norrland - men det finns också stora frågetecken. Det skriver Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi.

Publicerad: 12 maj 2021, 13:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NorrbotniabananSkellefteåNorthvoltStellan Lundström

Man kan lugnt säga att det är ”drag” i arbets- bostads- och byggmarknaderna i Norra Sverige. Till synes oberoende av varandra etableras en batterifabrik i Skellefteå, serverhallar i Luleå gigantiska anläggningar för processer med vätgasproducerat och fossilfritt stål i Gällivare och Boden.

”Runt hörnet” har vi också rymdteknologi i Kiruna och den enorma tillväxtpotential som ligger i nya affärsmodeller som kan utvecklas med tillgången till ”ett arktiskt klimat med norrsken, snö, köld och ishalka”.

Läs även: Från utflyttning till megasatsning i Skellefteå: ”Det finns inga instruktionsböcker”

Grattis till Norrland, men det finns några stora frågetecken. Adderar vi ett antal stora och osäkra tal så kommer vi till att det på ett par års sikt behövs arbetskraft – vi pratar kanske om 8 000 till 10 000 nya direkt och indirekt sysselsatta. Men var finns personalen, var bor de nu och hur kommer bostadsmarknaden att utvecklas på ett par års sikt?  Bygger vi dessutom en Norrbotniabana och en gigantisk vindkraftspark i Piteå – då ökar temporärt kravet på arbetskraft.

Hur löser vi detta? På något sätt får vi en lösning, men är den till gagn för samhällets individer och företag? Lönerna kommer att öka i Skellefteås hela näringsliv då det blir konkurrens om arbetskraften. Pendlingen ökar från ett omfattande omland – Luleå, Glommersträsk, Umeå. Ett fenomen med långpendling ”fly in – fly out” finns redan i Malmfälten.  Man varvar perioder med arbete och långledigt. Det förekommer då att villor förvärvas av personer som sedan hyr ut rum i desamma med god lönsamhet.

Naturligtvis har vi också nyproduktion av bostäder. Folk som kan tänka sig vara stadigvarande bosatta i Skellefteå torde i huvudsak vilja bo i en ägd markbostad nära vatten. De som flyttar från ett ägt boende i någon av storstäderna Malmö, Göteborg och Stockholm får ”mycket hus” i Skellefteå för sina storstadshus. Totalt handlar det om att erbjuda ett helhetskoncept med arbete, boende och fritid. Avgörande för bosättning är många gånger barnen, bra skolor och ett rikt kulturliv i en trygg miljö. Skellefteå har hittills en svag befolkningsutveckling med en låg andel av befolkningen i den arbetsproduktiva åldern 20-64 år. Skellefteå, som attraktiv ort att arbeta och bo i kan locka kompetent arbetskraft till Sverige och Skellefteå.

Läs även: Näringsministern: ”Norrland kärnan i Sveriges återindustrialisering”

Backar vi till tiden efter år 1950, då hade de flesta stora Svenska industriföretag egna bostadsföretag och deltog i stadsbyggandet. I Kiruna har LKAB ett eget företag (LKAB Fastigheter) med bostäder för den egna personalen. LKAB har också engagerat sig i stadsbyggandet med ekonomiska resurser och kompetens. Frågan bör då ställas om nyttan av ett samlat grepp om arbets-, bygg- och bostadsmarknaderna i Norr. Inför flytten av Centrum i Kiruna fördes ett politiskt samtal om behovet av ett Lex Malmfälten med särskilda regler för planfrågor. Viktigt är nu att utveckla en gemensam strategi för hur konceptet ”Bo och arbeta i Norr” kan utvecklas.

När undertecknad år 1970 flyttade till Stockholm bar jag en grön knapp ”Vi flytt int”. Nu är det dags att förändra budskapet: ”Flytta till Norr”. Här är det uppenbart att Norr får skärpa sig och formulera ett erbjudande med livskvalitet som inte kan motstås.

Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.