Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

”Soppan” vägrar ställa in – genomför Almedalen-programmet digitalt

Publicerad: 9 April 2020, 13:02

Per Ankersjö är senior rågivare och partner på A Beautiful Soup.

Foto: Anders Siljevall

Coronakrisen och det inställda Almedalen tvingar fram nya lösningar. Public affairs-byrån A Beautiful Soup har bestämt att genomföra sitt program ändå – fast i en annan skrud än vanligt.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenA Beautiful Soup

Bakom namnet A Beautiful Soup döljer sig bland annat Ulf Kamne, tidigare miljöpartistiskt kommunalråd i Göteborg, Emelie Löthgren, tidigare kommunikationskonsult, och Per Ankersjö, centerpartistiskt stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad åren 2010-2014.

Läs även: Naturligt att lära sig av de bästa

När det stod klart att årets arrangemang i Almedalen hängde löst var ”Soppan” snabba att planera för ett alternativ till sitt årliga evenemang Stadsutvecklingsdagarna, där aktörer med intresse för stadsutvecklingsfrågor kan mötas och göra affärer.

Under flera olika datum i maj och juni genomförs i stället Stadsutvecklingsdagarna i en digital uppsättning.

Fastighetsnytt hann få till en snabb intervju via Linkedin med Per Ankersjö precis innan påskledigheten slog till på allvar. 

Hur många räknar ni med att nå digitalt jämfört med ert vanliga arrangemang i Almedalen?

– Beroende på ämnen tror vi på 30-80 personer per seminarium, vilket är något mindre än det fysiska mötet i Almedalen. Men å andra sidan blir det troligen en vassare målgrupp med mer relevanta personer som deltar. Det finns ju alltid vissa som inte åker till Almedalen så den begränsningen har vi inte nu.

Kommer ni att ta betalt för digitala sammankomster?

– Ja men det blir lägre kostnad än i Almedalen eftersom vi slipper dyra lokaler och arbetsbelastningen det innebär att producera allt på tre dygn.

Vilka nackdelar/fördelar ser ni med detta upplägg jämfört med vanliga Stadsutvecklingsdagarna?

– Fördelen är att de Digitala Stadsutvecklingsdagarna gör att viktiga möten kan genomföras och viktiga frågor lösas trots krisen. Sen tror vi att det här upplägget blir mer intimt i formen och mer konkret i sakfrågorna. Nackdelen är förstås att inte kunna träffas, mingla och nätverka fysiskt.

Parollen måste vara ”ställ inte in, ställ om!”

Ni var snabbt ute med att lansera detta, var ni redo på ett digitalt event redan innan det blev klart att Almedalen ställs in?

– Vi började bolla detta redan i mars, eftersom vi vet hur viktiga mötena i Almedalen är för branschen. Om dessa möten uteblir så blir det färre affärer under kommande år. Hjulen måste snurra på!

Är din bedömning att coronakrisen kommer att förändra mötes-/eventkulturen i branschen i grunden eller ”bara” innebära en tillfällig dipp?

– Vi längtar alla efter att träffas fysiskt igen, även om aktiviteterna kommer att fasas in under en längre tid innan vi är tillbaka i normalläge. Våra nya digitala vanor kommer också att fortsätta, så sammantaget blir mötena antagligen fler. Nu gäller det att komma ur dödläget. Utan möten mellan branschen och kommunerna blir det stopp i affärerna. Så parollen måste vara ”ställ inte in, ställ om!”

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

AlmedalenA Beautiful Soup

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.