Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Stadsutveckling

Slakthusområdet blir dyrare efter nytt beslut

Publicerad: 23 november 2020, 09:26

Slakthusområdet är ett av Stockholms största stadsutvecklingsprojekt de kommande åren. Förra veckan fattade politikerna beslut om nya, och dyra, förändringar i planerna.


Ämnen i artikeln:

SlakthusområdetAtrium LjungbergStockholmSöderstaden

Det var 2017 som staden slog fast att cirka 10 000 arbetsplatser och 4 000 bostäder skulle byggas i det gamla Slakthusområdet, i takt med att verksamheterna flyttar ut de kommande åren. Efter sommaren 2018 meddelades att fastighetsutvecklaren Atrium Ljungberg förvärvat många av fastigheterna och tecknat avtal om markanvisningar i området – en total investering på 8 miljarder kronor för Atrium Ljungbergs del. 

Förslag: Fler kontor och färre bostäder i Slakthusområdet

Stadens utgifter bedöms öka med totalt 1 840 miljoner kronor i och med det nya inriktningsbeslutet, jämfört med det som togs 2017. Framför allt har det att göra med kostnader för marknivåsänkningar, och omfattande flyttningar av ledningar för el och vatten – något som ska pågå parallellt med en intensiv arenalogistik koppla till Globen och Tele2 Arena. 

Fredrik Wallin är stadens huvudprojektledare för Söderstaden/Slakthusområdet. 

– I inriktningsbeslutet 2020 har exploateringskontoret valt att, i detta skede, tillämpa försiktighetsprincipen för intäktskalkylerna av mark- och tomträttspriser. Anledningen är att stadsutvecklingsprojektet har en lång byggtid och sannolikt kommer att passera både hög- och lågkonjunktur inom ramen för projektet.

Man har också lagt in kostnader för skyfallshantering, som inte fanns med från början. Detta resulterar dessutom i minskade inkomster, eftersom antalet byggrätter minskar som resultat. 

Sist men inte minst har man lagt in påslag för så kallade entreprenadrisker (komplexa risker som kan innebära förseningar) som påverkar kalkylen negativt. 

Vilka är de största förändringarna jämfört med inriktningsbeslutet från 2017? 

– För det första har vi lagt till flera nya parkytor för att klara behov av fördröjning vid skyfall, så kallat hundraårsregn. Konsekvensen är ett minskat antal byggrätter som påverkar antalet kontor och bostäder. För det andra har ytor för kontor ökat för att skapa fler arbetsplatser i söderort. När kontorsplatser blir fler blir antalet bostäder något färre. 

Från inriktningsbeslutet 2017 har den totala summan av bostäder och arbetsplatser omfördelats. Då var det cirka 10 000 arbetsplatser och 4000 bostäder och nu är inriktningen cirka 14 000 arbetsplatser och 3000 bostäder. Enligt Fredrik Wallin strävar man fortsatt efter en jämn fördelning mellan hyresrätter och bostadsrätter. 

Läs även: Nytt steg för Slakthusområdet - Stockholms stad beslutar om skola

Ni vill förändra fördelningen bostäder/kontor med fler kontor och färre bostäder jämfört med tidigare. Varför då? 

– Staden har i budget för 2020-2022 ett uttalat mål om fler arbetsplatser i söderort. I Slakthusområdet utökas antalet arbetsplatser som innebär att antalet bostäder blir färre. I Slakthusområdet har det varit prioriterat att få till en högre andel arbetsplatser, för att skapa en större nod av kontor i söderort. Slakthusområdet har ett centralt läge i staden och blir än mer attraktivt med utbyggnad av tunnelbana i området.

Andreas Jaeger, affärsutvecklingschef södra Stockholm på Atrium Ljungberg som står för stora delar av utvecklingen i stadsdelen, säger till Fastighetsnytt att man ser positivt på stadens inriktning att skapa blandstad i Slakthusområdet. 

– Genom att addera fler arbetsplatser i direkt anslutning till kollektivtrafiknära lägen ökar möjligheterna att skapa en ny arbetsplatsnod i Södra Stockholm. Att blanda bostäder, kontor, service, mat, kultur och upplevelser skapar även en stad som lever större delen av dygnet och som även är socialt och ekonomiskt hållbar.

Nästa steg i projektet är förberedande arbeten med rivningar av byggnader som ska bort. Den första etappens granskningshandlingar ska godkännas innan årsskiftet, och samråd för delar av etapp 2 pågår just nu. 

– Samtidigt är andra detaljplaner och etapper påbörjade eller håller på att startas upp. De första bostadshusen börjar byggas 2023 med planerad inflyttning 2025-2026. Trafikstart för nya tunnelbanan är planerad till 2030, avslutar Fredrik Wallin. 

Hela Slakthusområdet planeras stå klart 2033.

 

Maria Nordlander

Redaktör

maria.nordlander@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.