Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Så blir du proffs på medierelationer i fastighetsbranschen – fem tips!

Publicerad: 17 Februari 2021, 14:27

Rätt förberedd så kan du få ut ditt budskap när du blir intervjuad.

Foto: Most Photos

Tycker du att det är obehagligt när det ringer journalister och ställer frågor? Sluta med det. De flesta intervjuer är harmlösa och rätt förberedd har du möjlighet att nå ut med ditt budskap. Kommunikationsexperten Andreas Utterström delar med sig av sina 5 bästa tips


1. Var inte rädd för journalister

Drev är en sak, men de flesta intervjuer är harmlösa. Hur ofta har du chansen att nå ut till kanske hundratusentals läsare, tittare eller lyssnare?

2. Förbered dig

Fråga vad intervjun handlar om och begär lite betänketid. Skriv sedan ner några punkter som du gärna vill få fram. Det hjälper dig att samla tankarna, lite som inför en anställningsintervju eller ett lönesamtal.

Bild 1/2  Andreas Utterström, expertrådgivare.

Foto: Tor Johnsson

3. Anpassa dig

Om du intervjuas av en facktidning är det en sak, men om du ska vara med i ett sammanhang med bred målgrupp måste du uttrycka dig enkelt så att alla förstår. Att förenkla är inte samma sak som att vara oseriös. Uttryck dig på samma sätt som om du berättar om ditt jobb för någon på en fest som inte kan någonting om din bransch. Kom till saken direkt, krångla inte till det.

4. Se den stora bilden

När du väl ger intervjun är det inte hela världen om grammatiken inte blir perfekt, framför allt inte om det är direktsändning. Det viktigaste är att du är tydlig och får fram det viktigaste. Journalistens vinkel kan du inte göra någonting åt och även om du blir ifrågasatt är det viktigt att behålla lugnet och vara kärnfull. Har du inget svar på frågan, så be att få återkomma eller hänvisa till någon annan.

5. Utvärdera efteråt

Läs artikeln, lyssna på radioinslaget eller se tv-reportaget efteråt. Du kommer helt säkert att tycka att det finns saker du kunde ha sagt bättre, men späk dig inte för det. Det tar tid att bli bra, men går samtidigt snabbt att bli bättre. Inte ens en hyllad kommunikatör som Barack Obama var bra i början.

Anders Carlén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

anders.carlen@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.