Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Privat eller offentligt – vem bygger bäst den attraktiva staden?

Publicerad: 25 Maj 2012, 09:48

Göran Cars

I stadsbyggnadsdebatten är vi rörande överens om två saker. För det första är våra planerings- och byggprocesser på tok för långa och krångliga. För det andra så misslyckas vi alltför ofta, trots de bästa föresatser, att skapa attraktiva och uppskattade stadsmiljöer.


Ämnen i artikeln:

Göran Cars

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 3, 2012

I stadsbyggnadsdebatten är vi rörande överens om två saker. För det första är våra planerings- och byggprocesser på tok för långa och krångliga. För det andra så misslyckas vi alltför ofta, trots de bästa föresatser, att skapa attraktiva och uppskattade stadsmiljöer.

Långt ifrån alla stadsmiljöer som byggs motsvarar de förväntningar som ställts i utsikt i program och planer. Debatten rasar het om vad som är förklaringen och vem som är den skyldige. Tyvärr verkar dock debatten ofta styras av ryggmärgen snarare än hjärnan. Inte sällan tas ett enskilt exempel som bevis för generella sanningar. Ogrundade förgivettaganden om vad som skulle skapa bra stadsmiljöer haglar från debattörer som är säkra på sin sak.

Enligt vissa är det byråkraternas och politikernas fel att det inte blir bra. Det är klåfingrighet, övertro på regelverk och bristande insikter som skapar de dåliga stadsmiljöerna. Inte sällan lyfts det sena 1800-talets stenstad fram som kontrast till de stadsmiljöer vi skapar idag. ”Det var bättre förr.” Och slutsatsen blir allt som oftast – släpp loss marknaden, så kommer vi att skapa förutsättningar for att i ny tappning återskapa de kvaliteter vi ser i den gamla stadskärnan.

I den andra ringhörnan har vi planeringsfundamentalisterna som besjälas av övertygelsen att den bästa garanten för bra stadsmiljöer är professionellt skickliga stadsplanerare och kloka politiker. Tron på att man i sann rationalistisk anda kan tänka fram och besluta om den goda staden lever stark.

Dessa två perspektiv är återvändsgränder. Den attraktiva staden kan inte planeras av experter, lika lite som den kan åstadkommas genom att marknadskrafterna släpps fria. Vägen framåt ligger i en insikt om att offentliga och privata aktörer är ömsesidigt beroende av varandra för att skapa den attraktiva staden. Här kan en historisk tillbakablick på de idag så omhuldade stadskärnorna från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal vara intressant. Dessa tillkom inte – vilket många tycks ha glömt idag – på marknadens villkor. Tvärtom präglades tillkomsten av ett samspel mellan offentliga och privata aktörer. Denna tid kännetecknades av en reaktion på den fria marknad som historiskt styrt stadsutvecklingen. Regler med avsikt att främja hälsa och brandskydd samt ambitioner att säkerställa allmänna platser av god kvalitet i from av gatusystem, parker och torg. Det sena 1800-talets stadsplanering var således allt annat än en politik av laissez-faire modell. Det vi idag uppfattar och uppskattar som välbyggda hus och attraktiva miljöer var ett direkt resultat av samspelet mellan privat och offentlig sektor.

Så frågan – reglering eller marknad – är felställd. Den attraktiva staden förutsätter bägge. I arbetet med att bygga stad finns alltså skäl att blicka bakåt för att få inspiration till hur vi idag kan skapa ett välfungerande samspel mellan det offentliga och privata.

Det handlar här om aktiva och modiga politiker, som kan avfärda de nej-sägare som med ryggradsreflex opponerar sig mot  all förändring. Sådana politiker måste ha stöd i tydlig vision och en spelplan för långsiktig utveckling av staden. Det handlar sedan om att etablera en förtroendefull relation och samtal med den privata sektor som genom investeringar i fastigheter ska bidra till att realisera visionen för stadens utveckling.  Först då har vi den stadiga grund som krävs för att vi ska kunna bygga stadsmiljöer som upplevs som långsiktigt attraktiva – av såväl gemene man som planerare, politiker och privata intressenter.

Göran Cars
Professor i samhällsplanering, KTH

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 3, 2012

Ämnen i artikeln:

Göran Cars

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.