Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Öresundsregionen kan konkurrera ut Stockholm

Publicerad: 3 November 2014, 16:42

Öresundsbron

Stockholm växer så det knakar både ekonomiskt och befolkningsmässigt men bostadsbristen kan sätta käppar i tillväxthjulet.


Ämnen i artikeln:

KöpenhamnMalmöHelsingforsStockholmÖresund

Stockholm växer så det knakar både ekonomiskt och befolkningsmässigt men bostadsbristen kan sätta käppar i tillväxthjulet. För dem som vill flytta till en storstad är Öresundsregionen, Nordens största, ett tydligt alternativ till Stockholm och den kan komma att konkurrera ut Stockholm.

Myten om två SL-bussar om dagen må vara en myt men det går inte att förneka att inflyttningstrycket till rikets huvudstad är stort. Bostadspriserna rusar och Stockholmsregionen är en av Nordens just nu ledande tillväxtmotorer. Det finns dock uppenbara problem, problem som har debatterats mycket den senaste tiden. Stockholm lider av en bostadsbrist och det är i regel mycket svårt för dem som flyttar till regionen att hitta bostad.

Enligt vissa är bostadsbristen och de ständigt stigande bostadspriserna i huvudstadsregionen i det närmaste en bisak och det finns inget hot mot tillväxten i regionen. Det kan man bland annat läsa i olika diskussionsforum på internet och argumentet är att det inte finns något alternativ till Stockholm. Stockholm är en storstad, det finns jobb i Stockholm och ett handelsutbud som andra svenska städer inte har. Folk kommer helt enkelt att söka sig till Stockholm, oavsett hur svårt det är att hitta bostad. Frågan är om det stämmer.

I detta sammanhang vill man glömma att det finns ytterligare en storstadsregionen i Sverige och Norden. En region som är större och strategiskt torde vara bättre belägen. Det handlar förstås om Öresundsregionen som idag har närmare 4 miljoner invånare och väntas passera 4 miljonerstrecket redan år 2021. I Öresundsregionen två större städer, Köpenhamn och Malmö, finns jobb, bostäder, ett handelsutbud som någorlunda matchar det i Stockholm och dessutom Nordens största flygplats. Som ett tankeexperiment kan man ställa Stockholm och Öresundsregionen som två poler mot varandra och ställa frågan om det är helt otänkbart att bristen på bostäder i Stockholm kan gynna Öresundsregionen?

Enligt Lars Nilsson, professor i historia vid Stockholms universitet som forskar om städernas historia och utveckling, är det normalt att tillväxtcentra skiftar över tid mellan orter och regioner.

Lars Nilsson

Lars Nilsson

– Den starka stadstillväxt vi haft i Norden under senare decennier föregicks till exempel av att Europas urbana tillväxtcentra låg i södra Europa, Spanien och Italien inte minst.

Vidare påpekar han att ser vi längre tillbaka i den svenska historien så upplevde Stockholm en period av stagnation under 1700-talet och fram till mitten av 1800-talet. Under denna period växte städerna i västra och södra Sverige.

– Det här kan kopplas till att svenskt järn från Bergslagen fick konkurrens från ryska exportörer. Den ekonomiska aktiviteten i väster ökade däremot bland annat till följd av omfattande havreexport till England. Generellt minskade Östsverige i demografisk och ekonomisk betydelse och tyngdpunkten försköts mot Västsverige.

Helsingfors också konkurrent
Sverige och Stockholm är sannerligen inte unika i detta avseende. Som nämnts ovan har Europas urbana tillväxtcentra skiftat till Norden och Lars Nilsson påminner om att London en gång var världens ledande stad i de flesta avseenden.

– Den rollen övertogs senare av New York och vi får inte heller glömma att mellan Paris och London har det länge funnits en kamp om att vara den främsta staden.

Fastighetsnytt ställer Lars Nilsson frågan om Stockholm möjligen kan konkurreras ut av Malmö och Köpenhamn och han menar att så mycket väl kan bli fallet.

– I öster finns sedan Helsingfors som en ytterligare konkurrent. Prognoser för framtida flygtrafik tyder på att expansionen främst kommer att ske på Kastrup och i Helsinki (Vantaa). SAS direkta långflyg utgår till exempel ofta från Kastrup, och Finnair flyger direkt mot Kina och Asien.

Historiskt sett har Köpenhamn varit den ledande staden i Norden, bland annat på grund av sitt läge närmare den europeiska kontinenten och enligt Lars Nilsson är det först under senare tid som Stockholm kommit i jämnhöjd och förbi.

– Det kan vara svårt för en stad som legat i framkant att behålla sin position när de yttre förutsättningarna ändras, säger han avslutningsvis.

Sverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.