Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Nudging – det smarta sättet att åstadkomma förändring

Publicerad: 24 Juni 2014, 13:48

Sara Haasmark

Det pratas idag ofta om att det ska vara lätt att göra rätt.


Ämnen i artikeln:

Sara Haasmark

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 3, 2014

Det pratas idag ofta om att det ska vara lätt att göra rätt. Varje gång det diskuteras något som har med miljö att göra, ska det till och med vara extra lätt att göra rätt. Men kan vi inte tänka ännu lite smartare? Kan det inte till och med vara så att det ska vara svårt att göra fel?

Nudge är ett begrepp som allt oftare kommer upp i olika sammanhang. Nudge betyder knuffa eller puffa. Och nudging eller att helt enkelt knuffa individer i rätt riktning, har visat sig vara mer kraftfullt än både löften om belöning eller hot om straff.

Ett exempel är till exempel när hotellkedjorna minskar sina tallriksstorlekar vid frukostbufféerna och genom det minskar sina avfallsmängder, eftersom hotellgästerna inte fyller sina tallrikar med mer än de orkar äta upp. Denna knuff ger inte bara minskade kostnader för avfallshämtning utan även minskade kostnader för matinköp. Till detta tillkommer miljövinsterna med minskad belastning på miljön för själva matproduktionen.

Ett annat exempel är när det i en elkedjas butik informeras inte bara om pris och energiklassning utan livscykelkostnader och det visar sig att den till inköpet billigare produkten i själva verket är dyrare under sin livstid. Den knuffen medför att fler väljer det vid inköpstillfället dyrare alternativet.

Ett tredje exempel är när en flygplats målar flugor i urinoarerna för att få män att vilja träffa rätt, vilket medför mindre spill på golvet. Minskade städkostnader och minskad mängd kemikalier. Tidsvinster, ekonomiska vinster och miljövinster genom att knuffa fram en fluga.

Bra exempel tänker du kanske men hur kan nudging eller knuffar användas i fastighetsbranschen? Att måla flugor i urinoarer är inget som bidrar till någon större samhällsnytta liksom. Inte ens om exemplet skalas upp till att gälla alla fastigheter i landet. Nej det behövs något annat.

Jag är övertygad om att energianvändningen skulle kunna påverkas genom knuffar. Ja till det bättre alltså, en minskning. För lika bra som det är bra att vi får fram förnyelsebar energi, att vi har bra och smart teknik som drar mindre el. Lika bra är ett förändrat beteende.

Men tror jag på fullaste allvar att det går att komma tillrätta med klimatproblem med små knuffar? Det verkar ju nästan löjligt otillräckligt.

Ett bekymmer när det gäller hållbarhet är att du sällan får omedelbar feedback på dina val. Om du till exempel fick ett meddelande uppläst när du stod i en matbutik för att handla något gott till fredagsmyset: väljer du denna chokladkaka så bidrar du till barnarbete och kemikaliespridning, så skulle du förmodligen välja en annan chokladkaka. Eller det mer positiva alternativet: Tack för att du väljer denna chokladkaka, du har besparat jorden kemikalier och sett till att barn får gå i skolan istället för att arbeta. Det skulle väl kännas bra. Jag tror vi behöver mer omedelbar feedback, så som knuffar kan ge. Att läsa om barnarbete i ett facebookinlägg räcker oftast inte som knuff, ända fram till butiken och köptillfället. Du väljer samma chokladkaka som du brukar göra, med den mentala förklaringen att du ändå inte kan påverka i det stora hela och att välja det hållbarhetsmässigt förnuftigaste alternativet endast skulle vara en symbolhandling. En knuff vid köpögonblicket är nästan nödvändig för de allra flesta. För trots att till exempel ekologiska och fairtrade- märkta produkter ökar väldigt starkt så har de fortfarande en relativt liten del av den totala marknaden.

För vi vill ju gärna tro att vi alltid gör rationella val utifrån de behov vi har, att vi väger fördelar mot nackdelar, att vi bedömer vad som är mest prisvärt och vad som fyller behovet bäst. För när man ställer direkta frågor till konsumenter om varför hen valde en viss produkt så är det ofta den här typen av rationaliserade svar som ges.

I själva verket visar forskning att känslor påverkar alla beslut vi tar. Det finns forskning som visar hur beslutsfattandet hos personer som på grund av hjärnskada inte kunnat använda sig av sina känslor när de fattat beslut, nästan blivit oförmögna att fatta beslut överhuvudtaget.

Men för att återgå till fastighetsbranschen och något typiskt branschen jobbar med. Energibesparing. Säg att du har en viss elförbrukning en månad och har som mål att minska den 5 procent nästa månad. Om du då får ett sms när du närmar dig gränsen för den förbrukning du vill hålla, då kanske du anpassar ditt beteende utifrån den informationen? Jag tror det.

Sara Haasmark
Hållbarhetschef Fastighetsägarna Stockholm

Ämnen i artikeln:

Sara Haasmark

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.