Få hela storyn
Starta din prenumeration
Stadsutveckling
Publicerad: 25 augusti 2020, 09:40
Bilia får ett nytt showroom i Haga Norra, Solna.
Foto: Fabege
För två år sedan bestämde kommunfullmäktige i Solna att Huvudsta ska få en ny pendeltågsstation i samband med Mälarbanans utbyggnad. Nästa år kickar det åtta år långa bygget igång. Men först på tur är Haga Norra.
Det händer mycket i Solna, norr om Stockholm, just nu och inget, inte ens coronapandemin, kan sätta stopp för byggfesten.
Läs även: Solna breder ut sig i nya planer
Nästa år blir den första etappen av jätteprojektet Haga Norra, på gamla Bilia-tomten, redan klar, med en ny bilhall och nya bostäder.
Fabege har hämtat inspiration från Paris och Köpenhamn för området.
Illustration: Fabege
Totalt ska 1 000 bostäder byggas i den nya stadsdelen som väntas bli klar 2026/2027. Kontoren väntas bli klara redan 2024.
Visionsbild för nya delen av Huvudsta.
Illustration: Solna stad
Nästa år kickar ytterligare ett jätteprojekt igång i Huvudsta, Solna. Trafikverket bygger ut Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll från två till fyra spår, med en överdäckning, för att pendeltågen ska få egna spår och förhoppningsvis bli punktligare.
Läs även: Solna utvecklas med nytt bostadskvarter
”Det blir enklare att resa kollektivt, samtidigt som det gynnar miljön”, skriver kommunen på sin hemsida.
Notan för överdäckningen och en ny pendeltågsstation i Huvudsta landar på 1,5 miljarder kronor för Trafikverket. Solna stad bidrar med 600 miljoner kronor som ska finansieras med bidrag från planerade bostäder och arbetsplatser intill den nya pendeltågsstationen.
Grafik: Solna stad
Minst 900 nya lägenheter ska byggas i Ekelund, Huvudsta.
Strandpromenaden vid Mälaren rustas upp.
Foto: Solna stad
HSB bidrar med finansiering av åtgärder i vägnätet, samt med 150 miljoner kronor för en ny tunnelbaneuppgång i Västra Skogen.
Källa: Solna stad