Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Han vill lära fastighetsbranschen att prata med journalister i ny kurs

Publicerad: 17 februari 2021, 14:33

Andreas Utterström är journalist.

Foto: Tor Johansson

Hej Andreas Utterström, kommunikationskonsult, USA-expert och poddare. Tillsammans med Paul Ronge och Mattias Bergman lanserar du en online-kurs i mediehantering. Berätta!


– Vi kallar den för ”Medieträning 2.0” och utgångspunkten är att alldeles för många som möter journalister i sina jobb är rädda i onödan. Jag tror att det till stor del beror på att de inte vet hur en journalist jobbar och tänker. Det vill vi ändra på.

Till vem inom samhällsbyggnad vänder ni er till?

– Mindre och medelstora företag som inte har en jättestor kommunikationsavdelning i ryggen. Men det kan också vara experter som ibland uttalar sig om sitt specifika område. Det kan handla om besiktningar, vattenskador, miljölagstiftning i byggbranschen eller vad som helst som gemene man eller journalisten som ska göra intervjun sällan kan på djupet.

Läs även: Så blir du proffs på medierelationer i byggbranschen – fem tips!  

Upplever du att det finns en överdriven skepsis och rädsla i kontakten med media?

– Absolut. Det är lätt att bara tänka på drev och skandaler om svartjobb eller korrupta upphandlingar. Men den typen av rapportering är ändå undantagsfall och har sina speciella mekanismer. Den genomsnittliga intervjun handlar om att journalisten vill ha fakta eller hjälp att förstå någonting. Och då finns det ingen anledning att få handsvett eller bli konspiratorisk. Om du hjälper journalisten att förstå kommer rapporteringen att bli bättre. Fråga bara Domstolsverket. Där insåg man att domare måste ut i media och förklara enskilda domar för att minska fel i mediernas rapportering. Efteråt utvärderade man och kom fram till att öppenheten lett till färre fel och ökad förståelse för hur domstolar arbetar.

Hur märker ni av det i ert arbete?

– Jag jobbade som journalist i nästan 20 och skriver fortfarande artiklar då och då, trots att jag numera är kommunikationskonsult. Ibland märker jag direkt att folk jag vill prata med är misstänksamma. Det som brukar hjälpa är att jag är oerhört tydlig med vad artikeln ska handla om, varför jag vill prata med just denna person och vilken information jag är ute efter. Om journalisten inte är lika väluppfostrad som jag bör den som intervjuas ställa kontrollfrågor så att alla har spelplanen klar för sig.

Vilka är era förhoppningar med kursen?

– Att de som går kursen ska förstå hur en journalist jobbar. Det är i grund och botten ett metodyrke med mallade berättelser och olika roller som den som intervjuas kan få. Vet man hur det funkar är det lättare att anpassa sig och få ut sitt budskap. Och det här är något som både den som intervjuas och journalisten som ställer frågorna tjänar på.'

Här hittar du kursen!

Vill du bli bättre på att hantera media? Kursen Mediaträning 2.0 hittar du här.  

 

 

Anders Carlén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

anders.carlen@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.