Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Halvvägs för Stockholm Continental

Publicerad: 6 November 2014, 16:37

Illustration: Tomorrow och Jernhusen

Man har nu kommit halvvägs med byggnaden som förutom stationen också ska innehålla hotell, lägenheter och butiker.


Ämnen i artikeln:

Jernhusen3XN arkitekter

Continental_skal

Byggbarackerna är uppmonterade ovanför Vasagatan framför den nya byggnaden som fortfarande ett skelett men fasaden börjar nu sättas upp och redan i mars nästa år ska hela byggnaden var täckt. Den utvändiga fasaden är cirka 9000 kvadratmeter, varav cirka 7000 kvadratmeter sten/glas. Foto: Mattias Fröjd.

Jernhusen genomförde under torsdagen den första pressvisningen av Stockholm Continental, nya Station Stockholm City. Man har nu kommit halvvägs med byggnaden som förutom stationen också ska innehålla hotell, lägenheter och butiker. Totalt handlar det om en investering på drygt en miljard kronor.

I Stockholm Continental, med nya pendeltågstationen Station Stockholm City under sig, knyts kollektivtrafiken ihop genom kopplingarna till tunnelbanan, Centralstationens fjärr- och regionaltåg, Arlanda Express samt Cityterminalen. Idag passerar mer än 250 000 resenärer platsen varje dag. När Citybanan börjar gå 2017 flyttar pendeltågen över från Centralstationen.

Ett drygt hundratal personer är på arbetsplatsen varje dag berättar Jens Lackmann, vd Strabag, och det har varit viktigt med boendeetableringen där man nu har byggbaracker monterade i etage ovanför Vasagatan, staden har också haft krav på att det ska smälta in. Logistiken är en av de viktigaste aspekterna vid genomförandet av ett projekt så centralt placerat och vid materialtransporter handlar det mycket om timing, man kan inte rulla in när man känner för det.
– Nästan alla transporter har vi tagit från Vasagatan. Det gäller att det är förberett från de som ska leverera. Det som inte är ”on time” det åker ut igen, det finns inget annat sätt. Vi har inga lagermöjligheter eller liknande utan det måste tas om hand om så fort som möjligt och transporteras till rätt ställe, säger Jens Lackmann.

Jens Lackman

Jens Lackmann. Foto: Mattias Fröjd.

Det är givetvis ett prestigeprojekt för Strabag men det genererar också ett stort intresse och att allmänheten hålls informerad är lika viktigt som logistiken, menar Jens Lackmann.
– Det går kanske 125 000 personer nere i tunnelbanedelen varje dag, så det är ett observerat projekt. Det gäller att vi kan hantera det med information på rätt sätt, berätta vad som händer och hålla ordning och reda på allt vi gör.

Nya Scandic Continental blir det tredje hotellet med samma namn. Det första öppnades i juli 1878 några år efter att Centralstationen färdigställts 1871. Det andra Continental var det nyss rivna hotellet som byggdes i samband med tunnelbanans tillkomst på 60-talet. Ann Wiberg, Chef Affärsområde Stadsprojekt, Jernhusen, berättar att man ligger helt enligt tidsplan. På Jernhusen hoppas man att projektet också kan bidra till att fler väljer att åka kollektivt.

– Det handlar om trygghet, lättillgänglighet och att det är en attraktiv miljö. Den nya stationen ska vara en attraktiv mötesplats. Och Jobbar du eller bor i närheten blir du mer benägen att använda kollektivtrafiken om den är lätt att nå, med korta bytestider och transporttider, säger Ann Wiberg.

Hela stationsområdet är en kollektiv knutpunkt. Stockholm Continental blir som sagt inte bara en station utan även hotell, bostäder och butiker. För Ann Wiberg som arbetar med stadsprojekt i de tre storstäderna handlar det om att Jernhusen vill ha ett attraktivt närområde kring stationerna.
– Vi vill skapa en tät och attraktiv miljö kring navet som är centralstationen. Då måste det vara rätt utbud i form av restauranger, butiker, hotell och arbetsplatser med mera för att skapa en puls.

Mattias Fröjd

Stockholm Continental_Ext Vasagtan__Illustration Tomorrow_Jernhusen

Illustration: Tomorrow och Jernhusen

Fakta

- Station Stockholm City är ett samarbete mellan Stockholms Stad, Jernhusen, Trafikverket, Stockholms Läns Landsting och SL.
- Ägare är Jernhusen AB.
- Byggentreprenör är Strabag.
- Huset är ritat av Kim Herforth Nielsen på danska 3XN Arkitekter.
- Hela husets bruttoyta är cirka 28 000 kvadratmeter.
- Scandic flyttar in med ett nytt hotell på cirka 19 000 kvadratmeter med 400 rum.
- 20 lägenheter som Jernhusen utvecklar i samarbete med Strabag. Den totala bostadsytan är cirka 1 900 kvadratmeter.
- Byggstart skedde i september 2013. Färdigt våren 2016, Citybanan öppnar ett år senare.

Källa: Jernhusen

Ämnen i artikeln:

Jernhusen3XN arkitekter

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.