Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Stadsutveckling

Den smarta andrastaden

Publicerad: 9 april 2014, 12:40

Greg Clark.

Foto: Sigurdur J. Olafsson.

Storstadsexperten Greg Clark om hur man kan bygga varumärke som smart andrastad och vända utvecklingen till sin egen fördel.


Ämnen i artikeln:

Business Arena

Många europeiska städer som är näst störst i sitt land har känt pressen från den största regionen under de senaste decennierna. Under inledningspasset på Business Arena i Göteborg berättade storstadsexperten Greg Clark om hur man kan bygga varumärke som smart andrastad och vända utvecklingen till sin egen fördel. Manchester, Hamburg och Poznan är några exempel som visat vägen.

Under en period av hårdnande global konkurrens mellan storstadsregioner i världen har man kunnat se att de ledande städerna, som inte alltid är huvudstaden, har dragit till sig fler huvudkontor, myndigheter och annat eftersträvansvärt. Enligt Greg Clark, som är internationellt anlitad expert på storstadsregioners ledarskap, kan baksidan av den här utvecklingen vara att dessa städer blir globaliserade i den speciella meningen att de blir likriktade, förstoppade, storföretagspräglade och stela. Här ligger andrastadens möjlighet.

– Den består i att bygga ett varumärke som kommunicerar något annat än förstastaden; företagsamhet istället för storföretag, kunskap, att de är unika, kosmopolitiska och samtidigt regionala. Det handlar om att bli den smarta andrastaden, säger Greg Clark.

Han menar att det redan går att se en utveckling mot att företag börjat flytta tillbaka sina huvudkontor till andrastäder. Göteborg kan därför ta en position som konkurrenskraftig urban ”mellanviktare” med värden som livskvalitet, flexibilitet och specialisering.

– Och se till att tala om det för omvärlden med en stor och enhetlig berättelse! säger  Greg Clark.

Finns en positiv uppfattning i omvärlden
Det finns en lång lista på andrastäder som har tvingats hantera situationen och hitta ny en väg tillbaka till framgång. Bilbao med sitt berömda Guggenheimmuseum, Manchester med investeringar i infrastruktur och stadsutveckling, Poznan genom att fokusera på styrkor som läge, sport och högre utbildning, Hamburg genom tekniksatsningar i hamnen och stora miljöprojekt. Göteborg har goda möjligheter att göra något liknande. Greg Clark citerar New York Times i en artikel från 2012: ”These days, the cool cultural revival happening in Sweden’s second-largest city appears well under way” och menar att stadens ranking när det gäller storstäders varumärke kunde vara betydligt bättre än den är. I en viktig undersökning hamnade Göteborg på plats 50, i nivå med Zagreb i Kroatien.

– En del av problemet är att Skandinavien, Sverige och Stockholm samtliga har starka varumärken. Men förutsättningarna för Göteborg är goda, staden har klarat de senaste kriserna bra jämfört med många andra städer i Europa och det finns en positiv uppfattning om Göteborg i omvärlden.

Gäller att ha bra samarbete med näringslivet
Greg Clark sammanfattar sin ordination för Göteborg i sju punkter. Han menar att det behövs ledarskap och en regional plan, åtgärder för att öka antalet invånare, varumärkesbyggande som lyfter fram affärsliv och teknik, åtgärder som utvecklar besöksnäring och attraktionskraften på studenter, åtgärder som håller kvar och lockar talanger, åtgärder som innebär att man identifierar och stimulerar katalysatorer för förändring – och som sagt, att Göteborg berättar den stora berättelsen om staden.

– Utöver det ska man komma ihåg att ingen stad har lyckats med en omstart av det här slaget utan att ha ett bra samarbete med näringslivet, säger Greg Clark.

Daniel Bergstrand

Ämnen i artikeln:

Business Arena

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.