Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Stadsutveckling

Ängelholmshem polisanmält av kommunen

Publicerad: 30 Mars 2020, 14:52

Efter en genomlysning av konsultbolaget KPMG har allvarliga brister upptäckts i kommunens fastighetsbolag Ängelholmslokaler och Ängelholmshem.


Hösten 2019 beslutade kommunstyrelsen att göra en genomlysning av det kommunala bolaget Ängelholmslokaler. I rapporten från KPMG sammanfattas allvarliga brister och oegentligheter i fem punkter:

Allvarliga brister i efterlevnaden samt medvetet åsidosättande av Lagen om offentlig upphandling, LOU.

Allvarliga brister i kostnadsstyrning och ineffektivt nyttjande av skattemedel.

Allvarliga brister i det interna kontrollarbetet och brister i ledning och styrning av verksamheten.

Avsaknad av goda relationer med flera externa aktörer på marknaden, vilket försvårar upphandling och genomförande av byggprojekt.

Bristande psykosocial arbetsmiljö för medarbetare. 

Kommunen uppger att de brister som kommit fram i KPMG:s genomlysning är betydligt större i omfattning än vad man kunnat föreställa sig.

— Det är mycket graverande uppgifter som vi tagit del av genom den här granskningen. Bristerna som beskrivs är på en nivå som ingen anat. Tyvärr kan jag inte tolka det på annat sätt än att bolagsledningen medvetet valt att mörka och undanhålla fakta för ägaren, kommunen, kommenterar Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.

Ur rapporten från KPMG:

”KPMG har tillräckligt underlag för att konstatera att Ängelholmslokaler inte följer styrdokument, regler och riktlinjer och att detta medfört omfattande merkostnader, vidlyftighet med offentliga medel och i vissa fall risk för lagbrott. Intervjupersoner vittnar även om en osund bolagskultur med omfattande anseenderisker till följd för bolaget och kommunen, såväl internt som externt. Baserat på detta bedöms det som nödvändigt att angripa identifierade problem och brister ur ett helhetsperspektiv och KPMG förslår därför att Ängelholms kommun skyndsamt initierar en kommun-och bolagsövergripande utredning av ägarstruktur, organisation och förvaltning av Ängelholmslokaler.”

Måndag den 30 mars, kommer den nuvarande styrelsen att entledigas och en ny tillfällig styrelse tar över under den närmaste tiden. Ängelholmshems vd och före detta vd (som fortfarande har en tjänst i företaget), får omgående lämna sina uppdrag. En ny vd kommer att utses under måndagen för att omgående inleda ett förbättrings- och förnyelsearbete.

— Det som hänt är en extraordinär situation och vi förstår att det skapar oro bland många medarbetare. Men bolagens uppdrag och medarbetarnas viktiga arbete med bostäder och verksamhetslokaler måste fortsätta som vanligt. Det förnyelsearbete som vi nu sätter i gång tillsammans, kommer att skapa ett välskött företag som ger mer trygghet för alla, säger Lars Nyander, kommunstyrelsens andre vice ordförande i en kommentar.

Mattias Fröjd

Reporter

mattias.frojd@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.