Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Lagar & regler

Dags för en skarp ockerlag!

Publicerad: 16 December 2014, 15:30

Hans Lind.

“På en väl fungerande marknad tjänar man inte pengar på att lura folk.”


Ämnen i artikeln:

Hans Lind

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 6, 2014

I rapporten ” Konkurrensen på fastighetsmäklarmarknaden” (H Lind & F Kopsch ,Konkurrensverket Rapport 2014:3) är slutsatsen att det inte verkar finnas några allvarliga konkurrensproblem på mäklarmarknaden. Kombinationen av kompetenta köpare och låga inträdeshinder leder till relativt låga priser. Konkurrensen kan dock behöva stärkas ytterligare, bland annat genom att privatförsäljningar kan annonseras på Hemnet. Att säga nej till privatförsäljningar kan tolkas som missbruk av dominerande ställning.

Under arbetet fick vi dock exempel på konsumentskyddsproblem. En äldre herre går in till mäklaren och ska sälja en tomt och frågar om priset på mäklarens tjänster. Mäklaren säger att man tar 3 procent på försäljningspriset och det blir vad man kommer överens om. Nu är det emellertid så att tomtens värde är 15 miljoner. Arvodet till mäklaren blir alltså 450 000 kronor för en tomt som säljs på kanske 10 dagar. Enda förklaringen till att en säljare att acceptera ett sådant pris är att denne är okunnig och inte bra på att ta tillvara sina intressen. Och att man inte förstår att på marknader i Sverige är det fritt fram att ta ockerpriser.

På TV häromdagen var det ett nytt reportage om någon stackars utlänning som kommit till Arlanda och tagit en taxi. Hon hade frågat flera gånger om priset och inte fått något svar. När de kom fram fick hon betala 4500 kr för resan. Och det är inget olagligt. Fri prissättning råder!

Listan skulle kunna göra mycket längre. SMS-lån till absurt höga räntenivåer. Finansiella tjänster av tvivelaktigt värde för konsumenten som i slutändan kostar tiotusentals kronor för. Personligen förstår jag inte varför försäljning över telefon överhuvudtaget är tillåten i en situation där alla vet att det finns personer som är relativt okunniga och relativt lättövertalade.

På en väl fungerande marknad konkurrerar företagen med att vara bäst på att leverera prisvärda produkter. Det som ger vinst är just att kunna leverera produkter som konsumenterna är villiga att betala mer för eller att kunna producera med lägre kostnader. På en väl fungerande marknad tjänar man inte pengar på att lura folk.

Men en väl fungerande marknad uppstår inte av sig själv – och då handlar det om lagar som rör allt från jämförpriset och konsumentupplysning till lagar mot konkurrensbegränsande åtgärder. Enligt min mening är skarpa ockerlagar också en del av det regelverk som krävs för att företag ska fokusera på att levererar prisvärda produkter och inte på att lura konsumenter!

I den ovan nämnda rapporten föreslår vi en regel som skulle göra det straffbart att begära mer än dubbelt så mycket som en välinformerad och ”stark” aktör skulle vara beredd att betala. Det kan vara svårt att bedöma om ett företag levererar något som i kundens ögon faktiskt bedöms ha en högre kvalitet och som kan motivera ett högre pris, så vi ska inte dra ockergränsen för snävt.

I mäklarexemplet ovan skulle en välinformerad aktör kanske vara beredd att betala 50 000 kr för mäklartjänsten. Att ta mer än 100 000 kr skulle då vara straffbart. Om de stora etablerade taxiföretagen tar runt 500 kr för en resa mellan Arlanda och Stockholm city skulle det alltså vara straffbart att ta mer än 1000 kr. Och straffet skulle först vara dryga böter – typ 10 gånger det belopp man tog för mycket – och fängelse för upprepade förseelser.

För hur ska vi annars få ordning på marknaden??

Hans Lind
Professor i fastighetsekonomi, KTH, Stockholm

Ämnen i artikeln:

Hans Lind

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.