Infrastruktur
Volvo vill bygga batterifabrik i Mariestad
Publicerad: 3 augusti 2022, 09:48
Volvos elektriska lastbil. Foto: Volvo
Satsningen motiveras med att bolaget vill möta den växande efterfrågan på elektriska tunga lastbilar och maskiner som finns.
– Vi vill leda omställningen till ett fossilfritt transportsystem och har som långsiktigt mål att erbjuda 100 procent fossilfria lösningar till våra kunder. Redan i dag ser vi en stor efterfrågan från våra kunder på våra elektriska erbjudanden, kommenterar bolagets vd och koncernchef Martin Lundstedt.
Läs även: Guide: Så blir fastighetsägare vinnare på elbilsboomen
Ambitionen är att minst 35 procent av bolagets produkter ska vara elektriska vid 2030, vilket kommer att kräva stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi, designade för att stödja utrullningen av elektriska lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och drivlinor.
– Det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system. Vi vill göra detta tillsammans med partners, och vi börjar resan nu, säger Lundstedt.
I juli stod försäljningen av helt elektriska bilmodeller 3,5 procent av den totala försäljningen, varav recharge-modeller, där helt elektriska bilar och så kallade plug-in hybrider ingår, stod för 21,5 procent. Försäljningen i Europa sjönk med 29 procent och i USA med 41 procent i juli, men steg med 6,4 procent i Kina, meddelar Volvo.
Enligt en omfattande lokaliseringsstudie är Skaraborgsregionen en ideal plats för den planerade batterifabriken. Närmare bestämt Mariestads kommun som ligger nära både motorfabriken i Skövde och huvudkontoret i Göteborg.
Nu återstår det att se om myndigheterna godkänner förslaget eller inte. Den slutgiltiga lokaliseringen beslutas först efter ett offentligt samråd.