Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Vill slopa alla planer på spårväg

Publicerad: 24 juni 2015, 09:48

Spårväg city på Djurgårdsbron. Fotograf: Janne Danielsson.

Stockholms Handelskammare vill slopa alla planer på nya spårvägar i Stockholm. De anser att teknikutvecklingen för eldrivna bussar är tillräckligt snabb, och mycket billigare, än spårvägarna.


Ämnen i artikeln:

StockholmStockholms Handelskammare

– Kollektivtrafikresandet i Stockholmsregionen måste öka. En modern region måste ha en miljövänlig och kostnadseffektiv kollektivtrafik. Elbussar uppfyller dessa kriterier, säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Redan när Djurgårdslinjen moderniserades och förlängdes till Sergels torg för att bli Spårväg City, var Handelskammaren kritiska till spårvägen. Sedan dess har de talat för trådbussar och långa ledbussar när spårvägar förts på tal.

Senast är diskussionen om att göra om den hårt trafikerade busslinje 4 till spårväg. Enligt Handelskammarens jämförelser skulle det bli fyra till sex gånger dyrare att göra linje 4 till spårväg än om man gjorde den till en elbusslinje. De anser att utredningen om att göra spårväg på sträckan bör stoppas ”innan den kostar en enda krona”. Vidare menar de att underhållskostnaderna för en spårväg är tio gånger högre än för elbuss. De vill också att den redan byggda Spårväg City läggs ned och ersätts med elbussar, samt att planerna på en förlängning till Ropsten stoppas.

– Elbussar är framtidens kollektivtrafik eftersom de är miljövänliga, tysta och flexibla. Att göra en storskalig utbyggnad av spårvägssystemet är inte ekonomiskt försvarbart och därför borde alla sådana planer läggas i malpåse, säger Anna Wersäll.

Branschorganisationen Spårvagnsstäderna, som arbetar för mer spårvägar i Sveige, anser att det finns flera felaktigheter i Handelskammarens rapport. Bland annat är de kritiska mot att kostnaderna för underhåll av busskörbanor beräknas till noll i rapporten. De menar att busstrafik med täta avgångar sliter mycket hårt på beläggning och underbyggnad av gatorna som kontinuerligt måste underhållas.

De ställer sig också frågande till varför kostnaderna för personal inte alls berörs i rapportens beräkningar av driften för elbuss, då personalkostnader i regel utgör omkring hälften av driftkostnaderna för busstrafik. Dessutom menar de att det är felaktigt att bussar och spårvagnar har samma kapacitet, de menar istället att en spårvagn kan transportera dubbelt så många passagerare, vilket betyder att det krävs färre fordon för samma antal resenärer. Slutligen menar de att spårvagnar är mer energieffektiva än bussar.

– Stockholms Handelskammares elbussrapport är inte seriös. Den innehåller många felaktigheter. Man underskattar bussens kostnader samtidigt som man starkt överdriver spårvägens. Rapporten beaktar heller inte att spårvägar är långsiktiga samhällsinvesteringar. Nya linjer skapar attraktiva lägen där viktiga satsningar på bostäder, handel och arbetsplatser kan göras utan att biltrafiken i städerna behöver öka, säger Hans Cruse, tf kanslichef på Spårvagnsstäderna.

– Vi har gjort en grundlig jämförelse av kostnaderna för att driva samma kollektivtrafik med olika typer av bussar och med spårvagn. Elbussen vinner i alla jämförelser, skriver Maria Ranka, VD på Stockholms Handelskammare i rapporten.

Här kan du läsa hela Handelskammarens rapport.

Maria Nordlander

Källa: Stockholms Handelskammare och pressmeddelande Spårvagnsstäderna

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.