Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Vägval i växande storstad

Publicerad: 25 September 2014, 13:04

En stor utmaning för framtidens växande storstäder är persontransporter. Hur ska framtidens metropoliter förflytta sig?


Ämnen i artikeln:

Matilda Lann

Det finns många uttryck för hur mycket Stockholm växer. ”Två busslaster om dagen”, ”med ett helt Göteborg” eller helt enkelt ”rekordsnabbt”. En stor utmaning för framtidens växande storstäder är persontransporter. Hur ska framtidens metropoliter förflytta sig? Utbyggd tunnelbana, fler cykelbanor och bättre stadsplanering säger MP. Autonoma fordon, elbilar och infartsparkeringar, vill Bil Sweden uppmärksamma.

I en befolkningsprognos från Stockholms Stad (2014) förväntas kommunen växa med 150 000 invånare under de närmsta tio åren. Hur ska alla dessa människor transporteras till och från jobbet, till mataffären, kanske viktigare: från mataffären, för att hämta barn på dagis, lämna andra barn på fritidsaktiviteter? Vad händer med bilen? Har den en plats i vår storstad? Kollektivtrafiken, rymmer den 150 000 människor till? Och hur går det för cyklisterna på redan överfulla cykelbanor?

I Stockholm ser det ut att bli maktskifte till en rödgrön majoritet och Miljöpartiet kommer att sitta med bland de regerande partierna. Daniel Helldén, borgarråd, Miljöpartiet Stockholm har långtgående planer för både kollektivtrafik och minskad biltrafik.

– För att skapa en modern mänsklig miljövänlig stad som är hållbar, så måste vi göra vissa kraftiga omställningar och det handlar om att prioritera rätt, så klart kollektivtrafik, cykel och gång framför biltrafiken, men också en stadsplanering som gör att vi inte låser in oss i ett bilberoende, säger Daniel Helldén.

Miljöpartiet i Stockholm har satt upp som mål att minska biltrafiken i staden med 30 procent från 2010 fram till 2030.

– Då ska man veta att trafikverkets prognoser för Stockholm, enligt den senaste genomgången av länsplanen visar på en 50-procentig ökning av trafiken, så det är en kraftig förändring vi vill få till, säger Daniel Helldén.

Bil Swedens vice vd Jessica Alenius tror däremot inte på en kraftigt reducerad biltrafik.

– Vi ser bilen som en naturlig del i en attraktiv stad även i framtiden, fordonsindustrin behöver anpassa sig efter skarpare miljömål och hela fordonsflottan kommer på sikt att ha en mycket låg klimatpåverkan, det blir mer trängsel när Stockholm växer men då måste man också ha en lösning för bilen, det kommer att finnas personer i staden som behöver ha en bil, säger hon.

Ny orange/lila tunnelbanelinje
Miljöpartiet i Stockholm gick till val på en kraftigt utbyggd kollektivtrafik och hoppas nu på att få igenom den ”orangea linjen” som är en ny tunnelbanelinje som sträcker sig från Älvsjö via Odenplan till Solna centrum. Tanken är att avlasta centralen som idag bär samtliga tunnelbanelinjer.

– Vi har den blå linjen, den gröna linjen och den röda linjen, alla är vid samma station. Det är otroligt sårbart och om två år öppnar dessutom Citybanans nya pendeltågslinje, händer det något där så har vi slagit ut hela trafiknätet.

För att ett sådant projekt ska kunna bli verklighet gäller det dock att det rödgröna blocket kan enas.

– När det gäller tunnelbaneutbyggnaden så har ju Socialdemokraterna en lila linje som är snarlik vår så jag tror inte att det är så svårt att mötas. Vad vi måste göra nu är att få med oss dem på att finansieringen faktiskt finns.

Finansieringen Daniel Helldén pratar om handlar om att riva upp miljardprojektet Förbifart Stockholm, där det första spadtaget nyligen togs.

– Man har lagt ner 1,2 miljarder hittills. Visst, det är förgäves projektering, men vi får leva med det. Men att sen lägga in alla trängselavgifter som finns idag fram till 2053 i det projektet är helt vansinnigt, man låser upp enormt mycket pengar som borde gå till upprustning och utbyggnad av kollektivtrafiken istället.

Huruvida Miljöpartiet får med sig Socialdemokraterna på det tåget återstår att se. Stefan Löfven (S) har i flera uttalanden varit tydlig med att Förbifarten ska byggas även vid ett regeringsskifte.

Smala cykelbanor ett problem
Ett hälsosamt alternativ är cykeln. Fler och fler stockholmare cyklar, lånecykelsystemet fungerar och många cykelpendlar till och från jobbet. Men även olyckorna ökar enligt statistik från Transportstyrelsen. Problemen handlar bland annat om bristfälligt underhåll och för smala cykelbanor.

Daniel Helldén

Daniel Helldén

– Man bygger till exempel en bro mellan Rinkeby och Ursvik för buss, gång och cykel, cykelbanan är byggd för smal, och det är inte så lätt att bygga om en bro, säger Daniel Helldén.

Det här vill Miljöpartiet ändra på genom att ta ett bättre grepp om cykelinfrastrukturen i staden.

– Vi har budgeterat 1,5 miljard på cykel och det är räknat på sex år. Vi kommer att räkna om det nu efter valet, men det behövs en kraftig satsning för att komma ikapp och göra rätt, säger Daniel Helldén.

Autolib’, något för Stockholm?
En utbyggd kollektivtrafik och fler cykelmöjligheter skapar så klart bättre förutsättningar att ta sig runt i staden. Men i höstrusk, på väg att hämta två barn på förskolan för att sen åka vidare och storhandla, då känns kanske inte en knökfull tunnelbana eller cykeln som det självklara alternativet.

Bil Sweden nämner tre så kallade vardagsvalutor som spelar in i valet av tranport; pengar, tid och energi.

– Varenda gång du ska åka någonstans gör du ett val. Jag ska in till city och jag ska storhandla på vägen hem, automatiskt utan att du tänker på det gör du ett val. Ibland har du inte tid och energi att ta den där bussresan eller att cykla, då är bilen det naturliga alternativet, särskilt när man har många stopp på vägen, säger Jessica Alenius.

– Då tar man en bilpoolsbil, säger Daniel Helldén.

Miljöpartiet och Bil Sweden är rörande överens om att bilpooler eller liknande system är ett bra alternativ för stadsbors bilanvändande. De nämner båda carsharingsystem som har haft framgång i andra länder i Europa. Bland annat Autolib’ i Paris.

– Det fungerar som det lånecykelsystem som finns idag, fast med bilar, det vill vi införa i Stockholm, säger Daniel Helldén.

– Man använder ett kort, lånar bilen en stund, gör sina ärenden och lämnar den på ett annat ställe, en sådan lösning tror vi skulle kunna vara en del i att skapa mindre trängsel, säger Jessica Alenius.

Trängseln största nöten att knäcka
Är då verkligen bilen en del av framtidens stad? Från olika håll i samhället hojtas det om ”Peak car”. Till skillnad från begreppet Peak Oil, som antagligen står som föregångare till uttrycket, är nog inte innebörden att bilarna kommer att sluta tillverkas eller upphöra helt, utan snarare ett uttryck för bilens dalande betydelse i samhället. Men Bil Sweden ställer sig frågande till att detta skulle vara fallet.

Jessica Alenius

Jessica Alenius

– Om man tittar på bilförsäljningen så ökar ju den, tittar man på bilinnehavet i storstadsområden så ökar det, allt fler hushåll med fler än en bil ökar, allt färre hushåll väljer att inte ha bil, så jag ser ingen tendens att det skulle minska. Men om politikerna väljer att säga att ”ni får inte köra in med bil i Stockholms stad punkt slut”, då är det klart, då minskar ju trafiken. Men grundförutsättningarna är att bilresandet kommer att öka, säger Jessica Alenius.

Men i en storstad finns som bekant problemet med yta och trängsel. Även om framtidens bilar är klimatneutrala så tar en elbil ofta lika stor plats som en bensindriven bil. Bil Sweden har flera idéer på hur den frågan kan lösas. Infartsparkeringar, flytande parkeringsgarage och autonoma fordon är några av förslagen.

– Inom kort startas det ett försök i Göteborg som kallas för Göteborgsförsöket, det är Volvo Cars och Göteborgs stad, Lindholmen Science park och Chalmers som tillsammans har tagit fram autonoma bilar som ska testas av ett 100-tal privatpersoner, säger Jessica Alenius.

Men innan det blir aktuellt med självstyrande bilar som kan åka flera kilometer utanför staden för att parkera efter att de har lämnat av dig utanför din port, finns det lösningar som ligger närmare i tiden. Bil Sweden vill uppmana kommunpolitiker till att gå ihop och ta gemensamt ansvar för infartsparkeringar, där man ställer bilen för att åka resterande del av resan med annat transportmedel som buss, tunnelbana eller cykel.

– Det går inte att skylla på att det är Huddinges problem, eller Haninges eller Lidingös, utan man måste tillsammans skap en strategi för var de här ska ligga, det är ju attraktiv mark och det är väldigt lätt att man säljer den och bygger bostäder istället, säger Jessica Alenius.

Och i de fall folk behöver åka hela vägen in till city med sin bil tror Jessica Alenius på innovativa lösningar för parkering.

– Det finns ju parkeringshus där man kör in bilen på en platta och sen hissas den upp för att parkeras, på så sätt paketeras bilarna tätt att de tar så lite plats som möjligt. Eller så kan man göra som i Göteborg där de har något som heter P-arken, en pråm ute på vattnet där man ställer bilen, säger Jessica Alenius.

Miljöpartiet som varit pådrivande i frågan om trängselavgifter tror att det är nyckeln till att skapa flyt i trafiken.

– Sen trängselavgifterna permanentades 2006 så har biltrafiken i innerstaden minskat med 20-25 procent. Det är i sig det bästa medlet för att skapa en stad med framkomlighet, de bilåkare som egentligen inte behöver åka, de låter bli, säger Daniel Helldén.

Enkätfråga: Hur kommer persontransporter se ut i framtidens storstad?

Ximena Espinoza, 41, föräldraledig, Södertälje
– Jag tror att många kommer att tänka miljövänligt, att man cyklar, sen hoppas jag att folk använder spårvagn, tunnelbana och kollektivtrafik mer, det är så mycket bilar som det är just nu.

Ervin Dubaric, 47, IP-koordinator, Lijleholmen
– Jag tror och hoppas att kollektivtrafiken utökas, framför allt i Storstockholm, tunnelbanan kommer att vara det primära transportmedlet, bussar kommer att utökas med fler linjer. Det blir svårt att helt och hållet få bort bilismen och persontrafiken, men jag tror att den kommer att bli begränsad.

Ida Ekström, 21, säljare, Vårbygård
– Jag tror att vi kommer att få fler elbilar, sen tror jag att tunnelbanan kommer att bli mycket större än vad den är idag och det kommer att bli mer cyklar.

Khalid Yoma, 24, utvecklar stadsmissionen, Vårberg
– Jag tror att det blir fler cyklar, det behövs bättre förbindelser mellan vissa orter, det finns till exempel ingen buss mellan Vårberg och Tensta, det tar en timme att åka kollektivt idag, det är ett problem.

Sarah Gharbi, 36, projektledare, Aspudden

– Jag hoppas och tror att kollektivtrafiken kommer att användas av fler och att bilismen i de centrala delarna av staden kommer att begränsas i allt högre grad.

Matilda Lann
Reporter

Ämnen i artikeln:

Matilda Lann

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.