Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Svevia anklagas för prisdumpning

Publicerad: 27 Januari 2020, 19:59

Bild: Riksbanken

Statligt ägda Svevia lägger låga anbud som konkurrenterna inte kan matcha. Det menar medlemsorganisationen Företagarna som har gått igenom bolagets anbudsförfaranden under en femårsperiod.


Ämnen i artikeln:

Svevia

Statligt ägda Svevia lägger låga anbud som konkurrenterna inte kan matcha. Det menar medlemsorganisationen Företagarna som har gått igenom bolagets anbudsförfaranden under en femårsperiod.

Efter att ha fått signaler från sina medlemsföretag om att statliga Svevia dumpar priserna och på så vis lyckats kamma hem en stor del av Trafikverkets upphandlingar har Företagarna granskat Svevias anbud mellan åren 2013 och 2018.

− Vår granskning visar på oförklarliga underprissättningar hos Svevia som i dag är Trafikverkets största leverantör, säger Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling och konkurrens, i ett pressmeddelande.

23 procent lägre i snitt

Snittavvikelsen mellan Svevia och första förlorande anbud på de tio största affärerna är drygt 13 procent och hela 23 procent på alla anbud som Företagarna har granskat. Den största avvikelsen innebar att Svevia vann med ett anbud på 262 miljoner kronor och närmsta konkurrent förlorande med sitt anbud på 461 miljoner kronor, en skillnad på 75 procent.

− Statliga bolag ska inte bedriva en expansiv strategi och ta marknadsandelar på en fungerande marknad. En ökad marknadskoncentration riskerar att slå ut småföretag. Därför bör statliga bolag som inte har ett samhällsuppdrag få tydligare och striktare ramar, säger Magnus Johansson vidare.

I en kommentar till Dagens Industri tillbakavisar Svevias vd Anders Gustafsson att bolaget skulle ägna sig åt prisdumpning.
– För att vinna anbud måste vi vara lägst, säger han till tidningen.

Anders Siljevall

Ämnen i artikeln:

Svevia

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.