Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Startupföretagen intar städerna

Publicerad: 18 maj 2016, 12:45

WeWork i Seattle.

Vi rör oss mer och mer mot en kunskapsekonomi och när städer i dag listar sina konkurrensfördelar är antalet universitet ofta i topp på listan. Sedan handlar det förstås om hur man förvaltar den kunskap och talang som skolorna producerar. När antalet arbetsplatser minskar inom industrin är de nya startupföretagen och dess talanger ett sätt att driva tillväxt och skapa arbetstillfällen. I städerna kan man nu se innovationsdistrikt växa fram och i kölvattnet ser vi nya bolag tackla det växande behovet av flexibla och billiga ytor.


Tim Rowe är grundare av CIC, Cambridge Innovation Center. Deras affärsidé är att skapa utrymme för startupföretag att växa. Han menar att receptet för att skapa ett innovationsdistrikt är ganska enkelt: för du samman talangerna fysiskt så skapar man energin – något han ser hända framgångsrikt i flera städer i USA.

Talangerna ja, i Cambridge finns ju förstås det privatägda universitet och forskningsinstitutet Massachusetts Institute of Technology, MIT, som kan agera talangfabrik. Men framgången för startups handlar inte om att de koncentrerar sig runt universitetet, menar Tim Rowe, utan att de att samlas runt varandra. Vad som händer när en startuphub bildas är att de stora företagen kommer. Apple, Google, Facebook, Enron, Shell, Amazon har alla flyttat in hos CIC för att de vill vara där startupföretagen är.

– Jämför med stadsutvecklingen när artister samlas i ett område, då vill alla bo där. Startups är innovationsvärldens artister. Vi såg detta hända i våra byggnader, när Google flyttade in var det med en person. I dag har de 1 000 som arbetar två dörrar ner på gatan. Amazon flyttade in med tre, de har i dag 700 anställda två dörrar bort i den andra riktningen, sade Tim Rowe, under ett anförande på fastighetsmässan Mipim i Cannes.

Men det gäller också att satsa på rätt saker. Med på scenen under Mipim var också Thomas Osha, Wexford Science and Technology, MD, innovation and economic development. Han jobbar med hur man hittar och stärker det innovativa ekosystemet i en region. Framförallt gäller det att hitta det han kallar ”rockstar quality” för regionen, vad det är man är bra på och bygga runt detta. Men det finns en sak som övertrumfar allt.

– Det viktigaste elementet är talang. Talang är den faktiska valutan när det gäller innovation och det går inte att byta ut mot något, sade Thomas Osha.

Osha_Mipim

Den svenska startupscenen
Hur ser entreprenörandan ut i Sverige? Erik Wallin arbetade på Drivhuset i Trollhättan men tog tjänstledigt för att istället spendera sex månader på en resa runt jorden där han besökt ledande företagsinkubatorer på fem kontinenter. Resultatet blev boken ”The Startup Adventure”.

Han menar att den svenska startupscenen har väldigt gott renommé. När han besökte den ledande inkubatorn The Icehouse i Nya Zealand frågade han vilka de tittade på för att hämta inspiration, och fick svaret att de besökt både Sverige och Finland.

– Det var lite komiskt att jag fick åka till andra sidan jordklotet och höra att vi har det bra ställt hemma i Sverige. Startup scenen i Sverige bubblar just nu, säger Erik Wallin.

Erik Wallin i samtal med entreprenören Jess på Nailabi Nairobi.

Erik Wallin i samtal med entreprenören Jess på Nailabi Nairobi.

Erik Wallin tycker att det märks att Sverige vaknat till liv och nämner bland annat SISP som en stark aktör som driver på utvecklingen, en paraplyorganisation för alla inkubatorer och teknikparker i Sverige. Erik lyfter att Sveriges framgångar bland annat beror på att det finns ett robust system för utveckling av entreprenörskap redan från grundskolan.

– Det finns en hel kedja av entreprenörsaktörer som driver på utvecklingen och uppmanar till entreprenörskap.

En viktig faktor för framgång som Erik lyfter fram är att det gäller att som startupscen eller inkubator bygga upp ett starkt varumärke, hävda att man är duktig på något och skrika lite högre än andra. Här är USA i framkant. De har lyckats skapa ett starkt varumärke som attraherar framgångsrika entreprenörer från hela världen till att söka sig dit. Det är något vi börjar bli bättre på i Sverige, menar Erik Wallin.

Pengar inte allt
Men det är svårt att mäta vad en startupscen egentligen är. Det handlar om att skapa ett bra sammanhang, en optimal kontext där miljö och människor bidrar till att ge entreprenörer goda förutsättningar för att lyckas, menar Erik Wallin. Här är konceptet med inkubatorer ett sätt att samla människor som gjort entreprenörsresan och som visar att det går. De blir ett bevis för att det är möjligt. När man gallrar ur de som sökt sig till inkubatorn handlar det mycket om att ta reda på vad som är den genuina drivkraften bakom idén.

– Många av vd:arna på inkubatorerna har sagt att de entreprenörer vars drivkraft enbart handlar om pengar oftast inte räcker till utan entreprenören bör ha ett större syfte, som en personlig koppling till problemet man försöker lösa för sina framtida kunder.

Inkubatorns uppgift är att hjälpa entreprenörer med support, olika nätverk samt en kreativ miljö med access till en kontorsmiljö. Just arbetsplatsen för denna typ av företag är en ny nisch inom fastighetsvärlden, startupföretag behöver ju flexibla och billiga lösningar inledningsvis.

– Det är en jättemarknad för att skapa den här typen av miljöer som allt fler börjar få upp ögonen för. Stora befintliga bolag väljer också att bygga upp den här typen av miljöer för att driva på sin egen utveckling. De skapar egna inkubatorer som är frikopplade från kärnverksamheten där de kan satsa på entreprenörer som utvecklar lösningar som kan vara intressanta företaget i framtiden.

Yta, gemenskap och service
Ja, vad är receptet för att lyckas? Ett företag som verkar ha hittat nyckeln är amerikanska WeWork vars affärsmodell med ytor för coworking har lyckats skapa miljöer för sådana här verksamheter. Bolaget, som startade sin karriär 2010, finns i dag representerat över hela världen och räknas själva som ett av världens mest framgångsrika startups. Bolaget värderas i dag till 16 miljarder dollar.

Fastighetsnytt ställde Erik Wallins fråga till WeWork som ser ett kulturellt skifte där människor över hela världen önskar mer interaktion och delade ytor på sina arbetsplatser.

– Vår filosofi, när det gäller hur folk lever och arbetar tillsammans, baseras på det faktum att våra potentiella medlemmar förstår att de inte bara köper kontorsyta av oss, vi arbetar aktivt med att förändra hur individer och företag interagerar med varandra. Vi skapar fysiska och digitala platser där idéer kan delas och kreativiteten utvecklas. Vårt mål är att ge våra medlemmar ytan, gemenskapen och servicen de behöver för att skapa sitt livsverk, säger Dominic McMullan Senior Director, Corporate Communications, WeWork.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.