Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Stakar ut ny kurs

Publicerad: 19 Augusti 2015, 14:18

Göteborgs hamn har i 400 år varit en del av stadsbilden. Men Göteborg är en stad i förändring. Det sista varvet har lagts ned och nya stadsdelar växer fram. Trots det är hamnen fortfarande inristad i folksjälen.


Ämnen i artikeln:

Göteborg

I kommande numret av Fastighetsnytt publicerar vi ett större reportage om Västsverige där vi belyser de möjligheter och utmaningar regionen står inför. Denna artikel är en del av vårt Västsverigereportage. Fastighetsnytt 4/2015 kommer ut 11 september.

Göteborgs hamn har i 400 år varit en del av stadsbilden. Men Göteborg är en stad i förändring. Det sista varvet har lagts ned och nya stadsdelar växer fram. Trots det är hamnen fortfarande inristad i folksjälen.

– Göteborgarna är stolta över sin hamn, de stöttar den utveckling som vi gör här. Stödet känner vi i allting vi ska göra. Intresset för hamnen är jättestort, även om vi flyttat långt bort och allt blivit mer inhägnat, berättar Magnus Kårestedt som stått vid rodret på Göteborgs Hamn i 12 år.

Jag träffar honom på hans kontor i Amerikaskjulet på Stigbergskajen. Här började resan för många av de 1,5 miljoner svenskar som för mer än ett sekel sedan utvandrade till Amerika.

Idag är hamnen något helt annat. Den är Sveriges största, med ungefär en tredjedel av svensk export. Sett ur ett europeiskt perspektiv ligger hamnen på plats 15/16 storleksmässigt.

– Vi måste vara så stora för att få hit direktbåtarna. Skandinavien ligger ju ganska långt upp, åtminstone om man ser med kinesiska ögon. Vi måste hela tiden påvisa att det är värt för dem att ta ”omvägen” hit.

Totalt finns det 52 hamnar i Sverige. I närheten av Göteborg ligger bland annat Varbergs och Uddevallas hamn.

– Andra hamnar är både konkurrenter och partners. Vi har ju specialiserat oss på att ha väldigt mycket containeriserat gods samt olja och bilar. I regionen kan man tillgodose alla typer av behov, och jag tror att det behövs samarbete mellan hamnar i Sverige. Dock finns det egentligen lite för många, sett till statlig infrastruktur. Jag tror att det kommer att bli någon form av konsolidering där, vilket jag tror är av godo.

Magnus Kårestedt

Magnus Kårestedt

Allt viktigare med logistik
Något som har vuxit de senaste åren är behovet av hamnnära logistikfastigheter. Kommer du in med en full container vill du så fort som möjligt lasta av den i ett importlager, för att snabbt skicka den vidare till ett exportlager, fylla den med saker, ned till båten och skicka iväg den till Asien.

– Det är ganska unikt att ett land har lika mycket export som import. Det har vi i Göteborg. Det gör att vi kan bygga stora logistiksatsningar, säger Magnus Kårestedt.

Bland annat beräknas en ny logistikpark på cirka en miljon kvadratmeter vara klar 2025. Fem företag är fastighetsägare i parken som förväntas generera cirka 2 000 nya jobb.

Vägen via nordpolen
En fråga som varit högt uppe på agendan i och med att Arktis smälter, är den nya sjövägen till Asien via Arktis. Skulle trafiken via Ishavet och Arktis öka borde Göteborgs hamn ligga bra till. Det är då den närmsta europeiska hamn som klarar stora volymer.

– Man kör ju redan idag under ett par sommarmånader viss trafik med oljetrafik denna väg. Vi följer frågan noga. För visst är det så att Sverige och Göteborg blir först istället för sist på en linje mellan Asien och Europa, vilket är intressant. Hur lång tid det tar till isen smälter, vilket i sig är en katastrof, är forskarna inte ense om. Men vi följer frågan noga med Japanerna, säger Magnus Kårestedt.

Flera utmaningar
Hamnen i Göteborg har förändrats mycket under sin livstid. Från att ha haft en starkt dominerande varvsverksamhet som låg inne i staden, till läget utanför staden med dagens fokus. 2009 beslutade kommunen att privatisera terminaldriften, något som väckte starka reaktioner hos facket. Bolaget APM Terminals, som driver containerterminalen i Skandiahamnen, har senare fått kritik från både hamnledningen och åkerier för bland annat alltför långa kötider.

Andra utmaningar för hamnen ligger bland annat i den statliga infrastrukturen, som är en viktig del för att hamnverksamheten ska fungera.

– Vi har ett bra järnvägssystem i Sverige, men den måste underhållas och den måste byggas ut. Vi måste ha en politik som stödjer detta så att vi får de rätta förutsättningarna, säger Magnus Kårestedt.

Magnus Kårestedt menar att den stora nöten att knäcka är att få en ökad verksamhet i hamnen, med fler båtar som går direkt till Europa, men också Asien och Nordamerika.

– Först när man har ett bra linjenät med en hög frekvens kan industrin få ned axlarna lite och känna sig komfortabla med att få ut och in sina produkter, säger han.

Även de ständigt växande miljökraven är något man måste jobba med.

– Kraven och ambitionerna ökar hela tiden för att se till att det inte är några utsläpp till vatten och luft. Då hamnen trots allt ligger ganska nära centrum måste vi ha en ren verksamhet, annars får vi inte göteborgarnas hjärta med oss i utvecklingen.

Text och Foto:
Maria Nordlander

I kommande numret av Fastighetsnytt publicerar vi ett större reportage om Västsverige där vi belyser de möjligheter och utmaningar regionen står inför. Denna artikel är en del av vårt Västsverigereportage. Fastighetsnytt 4/2015 kommer ut 11 september.

Ämnen i artikeln:

Göteborg

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.