Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Slutrapport om p-normen klar: ”Det krävs nya regler”

Publicerad: 19 November 2020, 11:53

Betalningsviljan för parkeringsgarage väntas sjunka i takt med digitaliseringen.

Foto: Mostphotos

Digitaliseringen, bland annat introduktionen av autonoma fordon, kommer att förändra boendeparkeringen markant. Det är bara ett argument för varför kommunernas parkeringsnormer behöver vässas, enligt Trafikutredningsbyrån.


Ämnen i artikeln:

PBLRegeringen

Nästa vecka lämnar konsultföretaget Trafikutredningsbyrån, TUB, sitt slutgiltiga kunskapsunderlag om kommunernas parkeringsnormer till Samordning för bostadsbyggande (N Fi 2017:08). En utredning som regeringen bland annat har gett i uppdrag att se över bestämmelserna om parkering och parkeringstal i plan- och bygglagen.

Läs även: Ny rapport: P-normerna har förändrats – men inte tillräckligt 

Ett kapitel i rapporten handlar uteslutande om vilka utmaningar kommunerna ser med dagens parkeringshantering. Otydliga riktlinjer, rädsla för att göra fel, övertro på p-normen, brist på kompetens och samverkan med byggaktörer är några punkter som nämns. Det finns enligt rapporten fler än 290 sätt att hantera parkering inom stadsbyggnad.

– Varje kommun har sitt sätt och många kommuner är osäkra. Staten vet ganska lite om hur kommunerna arbetar i praktiken. Men det vanligaste misstaget är att man räknar behovet av p-platser utan att ta hänsyn till parkeringspriset. Det krävs nya regler, säger Pelle Envall, grundare av TUB, till Fastighetsnytt.

Digitala lösningar utmanar dagens parkeringsnorm.

Foto: Trafikutredningsbyrån

Mobila tjänster kräver flexibilitet

Rapporten lyfter även nära förestående samhällsutmaningar kopplat till parkering och stadsutveckling, samt hur boendeparkeringen påverkas av fordonens digitalisering och introduktionen av autonoma fordon. 

– Tidsbegränsad parkering mister sin funktion när bilen automatiskt byter plats. Inom en överblickbar framtid kan man kanske trycka på fjärrkontrollen så att bilen själv kan köra till en gratis parkering lite längre bort. Det sänker betalningsviljan för garage i flerbostadshus, säger Pelle Envall. 

Framtiden för bilägande i större städer är inte självklar längre, enligt rapporten. Redan i dag har många ersatt bilägande med användning av kollektivtrafik, digitala taxitjänster, elsparkcyklar, cyklar, bilpooler, hyrbilar eller annat. En trend som enligt rapporten kräver fler fastighetsspecifika utredningar.

Läs även: Kravet på bilparkering kan ryka – och fastighetsbranschen bli vinnare 

Malmö stad och Knivsta är två kommuner som redan är på väg att införa fonder för att finansiera hållbar mobilitet i nya stadsdelar. Det innebär bland annat att boende kan köpa mobilitetstjänster efter behov. 

Några förslag i rapporten

• Tillämpningen av flexibla parkeringstal behöver förbättras. Inför flexibla parkeringstal även i mindre kommuner.

• Uppdatera riktlinjer för parkering vid detaljplaneläggning och bygglov så att de tar hänsyn till p-avgiften på gatan. 

• Ställ krav på fastighetsspecifika utredningar av parkering och mobilitet som helhet

• Gör en socioekonomisk analys för parkeringskrav i detaljplan. 

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

PBLRegeringen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.