Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

SKB växlar upp utbyggnaden av laddstationer i fyra stadsdelar

Publicerad: 26 augusti 2022, 07:57

SKB fortsätter utbyggnaden av laddstationer vid fastigheterna, med målet att närmare 280 bilplatser ska vara färdiga till årsskiftet.

Foto: Lisa Öberg Johnér

Stockholms Kooperativa Bostadsförening, SKB, fortsätter att bygga ut antalet laddplatser under hösten för att möta de boendes efterfrågan som har ökat markant de senaste fyra åren.


Ämnen i artikeln:

SKBelbilarladdinfrastrukturSvepet

– Hittills har vi plockat de lägst hängande frukterna och installerat laddboxar i våra garage där det varit praktiskt möjligt. Nu tar vi det ett steg till och installerar laddplatser utomhus, vilket är lite krångligare och kräver mer, då även marken måste beredas med grävning och schaktning, kommenterar Magnus Mörner, chef för förvaltningsteknik/-ekonomi på SKB.

Under hösten fortsätter utbyggnaden vid några av föreningens fastigheter i Sundbyberg, Täby, Farsta, Tyresö och Södermalm. Målet är att närmare 280 bilplatser ska vara rustade med laddstationer till årsskiftet.

Läs även: Guide: Så blir fastighetsägare vinnare på elbilsboomen

Det ses inte minst som en reell miljövinst då elen kommer från förnyelsebara källor. 

– Om utbyggnaden hittills leder till att 280 boende väljer att köpa elbil eller en elhybridbil istället för bensinbil, så innebär det en besparing på 9 000–12 000 ton koldioxid totalt över bilens livscykel. Som en jämförelse släpper hela SKBs fjärrvärme just nu ut närmare 3 000 ton koldioxid per år, kommenterar föreningens hållbarhetsansvariga Annika Ekengren.

På tio år har utsläppen från nya personbilar i Sverige halverats till stor del tack vare elektrifieringen, enligt SKB. 

Läs även: Stor enkät: Fastighetsbolagen skeptiska till laddstolpsmål – ”Vi vill inte investera i onödan”

Föreningens mål är att 30 procent av alla bilplatser ska vara utrustade med laddstationer år 2030, vilket kräver en utbyggnadstakt på mellan 70–80 laddplatser per år.

– Men det är inte tekniskt möjligt att installera laddstationer överallt, man behöver hitta en balans mellan efterfrågan och utbyggnad. Det gäller att bygga ut i en takt som rimmar med efterfrågan, teknikutveckling och leveranskapacitet av både bilar och el, säger Magnus Mörner.

Satsningen är en del i SKB:s hållbarhetsarbete, där det ska vara enkelt för de boende att göra miljövänliga val i vardagen. Laddstationerna gör det möjligt för boende att välja elbil, samtidigt som föreningen också satsar på att utveckla andra alternativ, som bilpooler och cykelpooler.

– Det är en del i vårt sätt att bidra till den nya, mer hållbara mobiliteten. Det finns många sätt att minska våra klimatavtryck och vi vill erbjuda en flexibilitet för våra boende, säger Annika Ekengren.

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.