Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Så ska Slussens nya guldbro monteras på plats

Publicerad: 26 Februari 2020, 15:23

Guldbron väger 3 400 ton, är 140 meter lång och 45 meter bred.

Foto: DBOX/Stockholms stad

Nästa vecka beräknas Slussens nya bro anlända till Stadsgården. Men först måste alla viktiga pusselbitar vara på plats. ”Vi har planerat för monteringen länge. Det ska bli kul att få se bron”, säger projektchefen Patric Johnsson.


Ämnen i artikeln:

Stockholms stadKinaSlussenSkanska

Stålgruppen på Skanska har tillverkat guldbron i Kina, men gjutit brofundamenten på plats i Stockholm. Nu ska monteringsdelarna fogas samman med exakt precision.

– Vi började tänka på monteringen redan när bron projekterades för fem år sedan, säger Mats Strindevall, chef för stålgruppen inom Skanskas Stora Projekt, i en artikel på Skanskas hemsida.

Skanska har valt en av världens största brotillverkare, China Railway Shanhaiguan Bridge Group, som leverantör. 

– Det är inte många som kan tillverka en stålbro av den här storleken och komplexiteten. Det var faktiskt precis att bron fick plats i dockan i Shanhaiguan och att deras traverskranar orkade lyfta den färdiga bron.

Bron väger 3 400 ton, är 140 meter lång och 45 meter bred.

 

Foto: Skanska/Fostner & Partners Perry

Varje skruv ska passa

En entreprenad inom Skanska har tillverkat betongkonstruktionerna som bron ska anslutas till vid Slussen.

– Nu ska delarna monteras ihop. Varenda pusselbit måste passa, säger David Karlsson, som är produktionschef för broprojektet, i en kommentar. 

Han har arbetat intensivt med enbart monteringen av bron det senaste halvåret. 

– Samordningen är en av de största utmaningarna, på grund av avståndet till Kina, språkbarriären och hur vi traditionellt jobbar olika med vissa saker. 

David tog faktiskt med sig en skruv från Sverige när han reste till Kina, för att se att den verkligen fungerade i skruvhålet. 

– Men det handlar inte bara om skruvarna. Allting måste klaffa, inte bara att bron ska passa i längd- och höjdled, utan också alla installationer inuti brolådan.

 

Foto: Skanska/Fostner & Partners Perry

Så enkelt som möjligt

Fartyget kommer angöra bojar i Saltsjön. Sedan pumpas vatten in i fartygets ballasttankar, så att den sjunker djupare och får pontonerna, som bär bron på däck, att börja flyta. 

– När den sista tampen har lossats så är bron vårt ansvar, säger Patric Johnsson, projektchef för broprojektet vid Slussen, i artikeln.

Skanska hämtar bron på vattnet och drar in den på plats med bogserbåtar, spakblock och -vinschar, samt mekaniska och hydrauliska verktyg.

Foto: Skanska/Fostner & Partners Perry

Spännande resa snart över

Arbetena med bron har pågått under snart fem år. Men nästa vecka, runt den 2-3 mars, kan en lång väntan vara över. 

Patric Johnsson ser också fram emot nästa vecka. 

– Det ska bli kul att äntligen få se bron. Vi har planerat så länge för ett montage. Det blir tillfredsställande när Slussens nya bro är på plats och vi får bekräftat att allt har fungerat, säger han till Skanska.

Slussens nya bro öppnar för trafik den 24 augusti 2020.

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.