Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Riksrevisionens kritik: Trafikverkets projekt blir 58 miljarder dyrare

Publicerad: 9 juli 2021, 11:35

Statliga infrastrukturprojekt blir systematiskt dyrare än beräknat. Nu kritiserar Riksrevisionen både Trafikverket och regeringen för att inte bromsa projekt som blir dyrare än planerat.

Foto: Fredrik Jansson

Infrastrukturprojekt blir systematiskt dyrare än vad Trafikverket först beräknar. Det visar en granskning från Riksrevisionen – som också kritiserar regeringen för att inte ompröva sina investeringsbeslut när kostnaderna skenar.


Ämnen i artikeln:

Trafikverket

Riksrevisionen har granskat de 142 investeringsobjekten i den senaste revideringen av den nationella infrastrukturplanen och kan konstatera att kostnaderna har ökat med totalt 58 miljarder kronor – på bara fyra år. Magnus Landergren, projektledare för granskningen, berättar att det finns stora variationer i kostnadsförändringar mellan projekten.

– I vissa projekt har kostnaderna tiofaldigats medan vissa hamnar under budget. Men i genomsnitt ser vi en kostnadsökning på 39 procent, säger han till Byggindustrin.

Debatt: Trafikverkets drömmar hindrar utvecklingen av nya stadsdelar 

Det är framför allt under planeringsfasen som kostnadsökningarna uppstår – alltså efter regeringen har tagit investeringsbesluten. Det politiska beslutet om ett projekt ska få grönt ljus eller inte tas alltså på betydligt svagare grunder än vad som senare finns att tillgå.

– Efter investeringsbeslutet jobbar Trafikverket vidare med projektplaneringen och det är då kostnaderna ökar. Vi har inte sett några systematiska kostnadsavvikelser när man väl går in i byggfas, säger Magnus Landergren.

Granskningen visar också att Trafikverket inte gör någon löpande utvärdering av vad som orsakar kostnadsökningarna.

– Om man inte gör någon analys av vad som avviker är det svårt att undvika att samma misstag görs om, säger Magnus Landergren.

Det svenska planeringssystemet gör det möjligt regeringen att ompröva och stoppa projekt när ny information uppkommer. Men detta är något som regeringen i princip aldrig utnyttjar. I den senaste planomgången stoppades nio projekt. Av dem har Riksrevisionen identifierat tre projekt där kostnaderna har ökat.

– Men här handlar det en total kostnadsökning på under en miljard. I relation till den totala fördyringen med 58 miljarder kronor skulle det kännas konstigt om kostnadsökningar skulle ligga bakom att just dessa projekt stoppades, säger Magnus Landergren.

Riksrevisionen menar att det kan vara motiverat att fortsätta att driva ett projekt även när kostnaderna har ökat.

– Men man måste göra en övervägning om det är värt att fortsätta, säger Magnus Landergren.

Riksrevisionens rekommendationer till Trafikverket

■ Bedriv ett mer systematiskt arbete för att kartlägga orsakerna till kostnadsökningar och hur dessa kan förebyggas.
 

■ I samband med förslag till nationell plan, sammanställ och publicera vilka förändringar som skett av kostnadsbedömningar, nyttor och innehåll för projekten sedan föregående plan.

■ Informera regeringen vid betydande kostnadsökningar i ett projekt i nationell plan

 

Anders Siljevall

Reporter

anders.siljevall@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Trafikverket

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.