Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Regeringen vill ha höghastighetsbanor

Publicerad: 6 Oktober 2016, 11:03

Under torsdagen presenterade infrastrukturminister Anna Johansson och klimatminister Isabella Lövin infrastrukturpropositionen. Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman. Man tillägger också att utbyggnaden ska ske i en takt som ekonomin tillåter.


Ämnen i artikeln:

Anna JohanssonHöghastighetsjärnväg

Den ekonomiska ramen föreslås uppgå till 622,5 miljarder kronor. Det ska satsas på drift och underhåll men också på nyinvesteringar.
– De ökade resurser som vi nu föreslår gör det möjligt att stärka infrastrukturen i hela landet men vi lägger även en del av pengarna på nyinvesteringar så att vi kan fortsätta vara konkurrenskraftiga, kommenterar infrastrukturminister Anna Johansson, i ett pressmeddelande.

Av den totala budgeten avsätts 125 miljarder kronor till drift och underhåll. Regeringen avser dessutom att i den takt ekonomin tillåter bygga höghastighetsjärnvägar mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Ostlänken mellan Järna och Linköping är först ut. Vid stora infrastrukturinvesteringar som sträcker sig över flera mandatperioder är det ju lämpligt om det finns ett brett stöd i riksdagen. Tidigare har det sett ut som om att det funnits ett blocköverskridande samförstaånd, men i maj meddelande Liberalerna att man säger nej för att istället prioritera investeringar i arbetspendlingen och underhåll. Nu har även moderaterna sällat sig till nej-sidan.

”Det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent. Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu och därför säger vi härmed nej till höghastighetsjärnväg i Sverige”. Det skriver Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, ekonomiskpolitisk respektive trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, i en debattartikel i DI. Man vill fokusera på den järnväg som finns där kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet.

Satsningarna i infrastrukturpropositionen ska enligt regeringen inte finansieras via skattehöjningar. Något som Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna, kommenterade.
– Regeringen lovar att infrastruktursatsningar inte ska finansieras genom skattehöjningar. Samtidigt har regeringen nyligen tillsatt en utredning om medfinansiering av infrastruktur, där höjningar av fastighetsskatten pekas ut som en möjlig finansieringskälla. Det förefaller inkonsekvent.

Han vill också se ett större regionalt fokus.
– Regeringen satsar på höghastighetsjärnväg. Det är viktigt att den utbyggnaden inte sker på bekostnad av satsningar på regional infrastruktur, som exempelvis fyra järnvägsspår mellan Stockholm och Uppsala, för att stärka regionala arbets-, bostads- och fastighetsmarknader, säger Reinhold Lennebo.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.