Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Regeringen rekordsatsar på infrastruktur

Publicerad: 16 april 2021, 09:11

Miljö- och klimatminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth presenterade den nya infrastrukturpropositionen.

Foto: Skärmdump

Regeringen satsar 437 miljarder kronor för utveckling av transportinfrastruktur. Det är en ökning med 103,5 miljarder från den tidigare infrastrukturpropositionen som ska säkerställa att de nya stambanorna kan byggas som planerat.


Ämnen i artikeln:

Höghastighetsjärnväg

Regeringen satsar 437 miljarder kronor för utveckling av transportinfrastruktur. Det är en ökning med 103,5 miljarder från den tidigare propositionen som ska säkerställa att de nya stambanorna kan byggas som planerat.

Läs även: Solceller och förlängt hyresstöd i nya budgeten

Regeringen sätter den totala ramen för infrastruktur till 876 miljarder kronor i den nya infrastrukturpropositionen som avser perioden 2022-2033. Det är en ökning med 176 miljarder från ramen i tidigare proposition. Det framkom under en pressträff på fredagen.

Med den nya ekonomiska ramen menar regeringen att det blir möjligt att bygga de nya stambanorna för höghastighetståg, men också att satsningen på Norrbottniabanan mellan Umeå och Luleå ska kunna byggas. Konkreta beslut om enskilda projekt fastställs i nästa nationella plan.

– Nu finns förutsättningarna att fullfölja den nationella planen och visa att lagt kort ligger, berättade infrastrukturminister Tomas Eneroth.

De ekonomiska ramarna för nästa planperiod 2022–2033 föreslås ligga på 799 miljarder kronor – en ökning på 176,5 miljarder kronor jämfört med perioden 2018–2029. Tillkommande medel som banavgifter och trängselavgifter beräknas uppgå till 77 miljarder kronor, vilket sammantaget ger en ram på 876 miljarder kronor.

Mer pengar ska också gå till drift och underhåll. Järnvägen får 165 miljarder kronor till drift och underhåll – en ökning med 40 miljarder kronor. Medel till underhåll av vägar föreslås bli 197 miljarder kronor, vilket ger en ökning med 33 miljarder kronor.

Skanska: ”Helt rätt beslut”

Skanska välkomnar beskedet om höghastighetsbanorna.

– Regeringens beslut om att inkludera höghastighetståg mellan våra storstadsregioner är inte bara välkommet utan helt rätt beslut. Detta handlar om betydligt mer än infrastruktur. Det handlar om hur vi bäst omstartar våra ekonomier efter pandemin, hur vi som samhälle investerar mot klimatneutralitet samt knyter ihop Sverige med kontinenten, säger Jacob Birkeland, press- och public affairschef på Skanska.

Anders Siljevall

Reporter

anders.siljevall@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Höghastighetsjärnväg

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News