Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Odenplan öppen igen

Publicerad: 13 Juli 2018, 06:13

Den 10 juli 2017 öppnade Citybanan för pendeltågstrafiken i Stockholm.

Foto: WSP

Pendeltågstationerna Stockholm City och Odenplan stängdes av säkerhetsskäl strax före natten till fredagen. “Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall”, säger Caroline Ottosson, vd för SL. Odenplan öppnades igen tidigt på måndagsmorgonen.


Ämnen i artikeln:

SLSLL

Pendeltågstationerna Stockholm City och Odenplan, som invigdes för ett år sedan, stängdes strax före natten till fredagen på grund av en olyckshändelse orsakat av allvarliga tekniska brister. “Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall”, säger Caroline Ottosson, vd för SL, vid en presskonferens. Odenplan öppnades igen tidigt på måndagsmorgonen.

Allt började i måndags när en rulltrappa på Stockholm city havererade mitt i rusningstrafiken runt klockan 8.30–8.40, varpå en kvinna skadades.

– Det blev tvärstopp i en uppåtgående rulltrappa som var full med resenärer, varav alla rasade bakåt i ett fritt fall. Ingen nödbroms fungerade och det är bara tur att inte fler har blivit allvarligt skadade, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef på Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting och vd för SL och Vaxholmsbolaget, på presskonferensen.

MTR fanns snabbt på plats för att stoppa rulltrappan och hjälpa resenärerna, samtidigt som leverantören, Otis, kontaktades för att utreda orsaken.

– Svaret vi fick av dem var att vi inte borde oroa oss så mycket och att det här måste vara en enskild händelse för de har inte sett något liknande, så vi borde utan problem köra vidare alla övriga 70 rulltrappor, säger Ottosson.

Men SL kände sig inte bekväma med beskedet och startade fyra dagar senare, på torsdagen, en egen utredning.

– Vi valde att med egen expertis undersöka fler rulltrappor. Vi hittade glapp i ett antal konstruktionsdelar och stängde även de rulltrapporna.

Parallellt med det öppnade SL tillsammans med Otis upp en sluten enhet, själva växellådan, i den havererade rulltrappan. En enhet som i praktiken ska hålla under hela rulltrappans livslängd, utan att behöva underhållas överhuvudtaget.

– Vi blev otroligt förvånade när vi öppnade delen. Vi fann rost och omfattande slitage på stålkonstruktionen. Det är också med stor sannolikhet huvudanledningen till att rulltrappan havererade.

SL har därefter funnit fler rulltrappor med liknande problem. I torsdags trodde man sig ha kontroll på situationen, men som en extra säkerhetsåtgärd öppnades även en rulltrappa utan glapp.

– Vi blev ännu mer förvånade. Den såg i princip likadan ut som den havererade.

Strax före natten till fredagen fattade Caroline Ottosson därför ett beslut om att stänga stationerna.

– Det här handlar om Citybanan, byggd av Trafikverket som upphandlat entreprenören, Otis. Förra sommaren tog vi dock över driften av rulltrapporna. Det är alltså vårt ansvar att säkerställa en god resenärsmiljö på stationen och det är också därför vi agerat så kraftfullt nu, säger Ottosson.

Fredrik Cavalli Björkman, chef vid SL:s trafikledning, ser allvarligt på händelsen och förklarar att den felaktiga delen, kopplingen, sitter sist i säkerhetssystemet.

– Bakom den finns inga bromsar. När den går sönder är rulltrappan i fritt fall. Det går inte att trycka på nödstopp, annat än att låta den vara olastad. Det som hände var att den gick sönder med folk på rulltrappan och då skenade den baklänges. Det är oerhört allvarligt, säger han på presskonferensen.

Han tillägger att SL:s reparations- och besiktningsteam jobbar dygnet runt för att lösa frågan.

– Vi gör det här av säkerhetsskäl. Vi måste vara säkra på att vi inte kör rulltrappor som är resenärsfarliga.

Trafikverkets kommunikationschef, Per Gustafsson, stödjer beslutet.

– Vi är förvånade och bekymrade över det här ovanliga felet som uppstått och stöttar SL. Säkerheten går först.

Varför måste rulltrapporna fungera vid en utrymning? frågar någon på presskonferensen.

– Av säkerhetsskäl. Regelverket säger att de här djupa stationerna måste kunna utrymmas effektivt och snabbt. Rulltrappan tar upp resenärerna snabbast, säger Fredrik Cavalli Björkman.

Det kräver förstås att rulltrappan fungerar och därför blir nästa fråga: Hur gör man vid en brand, när man inte kan använda rulltrapporna?

– Hela säkerhetskonceptet bygger på att rulltrapporna kan användas och fungerar, säger Cavalli Björkman.

Pendeltågsstationen Odenplan öppnades strax efter klockan 4 på måndagsmorgonen. Men Stockholm City är fortsatt avstängd på obestämd tid. Trafikstoppet väntas drabba omkring 150 000 personer som dagligen passerar stationerna, passagerare som SL hänvisar till närliggande stationer. Situationen förvärras av Getingmidjan, en pågående renovering mellan Stockholm Central och Stockholm Södra, som tvingat SJ-resenärer att ta pendeltåget till södra Stockholm. Nu måste de åka med tunnelbanan i stället.

– Vår ambition i fredags var att ha all information på plats och personal på de två stationerna, samt Stockholm Södra och Solna, som är hårt belastade. Det är en hel del upprörda och stressade resenärer. Vi förstärker vissa trafiklinjer för att underlätta resandet, säger Suss Forssman Tullberg, kommunikationsdirektör på Trafikförvaltningen, på presskonferensen.

Det är fortfarande oklart om det här kommer att påverka upprustningen av Söderströmsbron, tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla Stan.

– Vi tittar på den frågan, säger Caroline Ottosson.

Teresa Ahola

Ämnen i artikeln:

SLSLL

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.