Infrastruktur
Nya prognosen: Så mycket dyrare blir Västlänken
Publicerad: 31 augusti 2023, 12:19
Foto: Kasper Dudzik
Efter hävningen av kontraktet för etapp Haga har Trafikverket nu tagit fram en ny prognos för kostnad och sluttid för Västlänken.
Ämnen i artikeln:
TrafikverketTrafikverket har sedan hävningen av Haga-kontraktet arbetat i med en reviderad tid- och kostnadsanalys för hela projektet. Nu är den klar.
– Vi har arbetat intensivt och fokuserat på analys och bedömningar för att kunna landa i en uppdaterad prognos. De risker som fallit ut och att nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften gör att Trafikverket idag bedömer att vi behöver planera för en senarelagd sluttid, konstaterar Bo Larsson, projektchef för Västlänken, i ett pressmeddelande.
Läs mer: LISTA: 2000-talets mest infekterade affärer
I den uppdaterade bedömningen framkommer att det är rimligt att planera för att hela Västlänken kan tas i drift under åren 2029-2032 med mest trolig sluttid 2030, vilket är fyra år senare än vad som var planerat från början.
Projektets ursprungsbudget bedömdes i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Den nya bedömningen är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder. Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder, det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder, med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder. Totalt sett innebär detta en ökning av kostnaden mellan cirka 20 till 35 procent.
Läs mer: Så snuvades staden på köpet av Odinsskolan i Göteborg