Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Ny studie: Unga vill porta fossilbilar i city – ”trenden är glasklar”

Publicerad: 5 september 2022, 10:45

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.

Foto: Teresa Ahola

Tre av fem unga stockholmare är positiva till elbilszon i city och Gamla stan. Det visar en färsk studie från Demoskop som beställts av Miljöpartiet.


Ämnen i artikeln:

elbilarladdinfrastrukturStockholms stad

– Trenden i Stockholm är glasklar. Klimatengagemanget fortsätter att växa, speciellt bland de som är lite yngre. Fler och fler väljer cykel, kollektivtrafik eller elbil. Vi måste planera för en stad där förbränningsmotorn snart är historia, kommenterar Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Miljöpartiet går till val på att minska biltrafiken, som i Stockholm står för hälften av stadens klimatutsläpp, till förmån för elbilar. Ett första steg är att införa en elbilszon i city och Gamla stan.

– Klimatutsläppen behöver minska snabbare. En elbilszon är ett sätt att motivera fler att välja bort fossilbilen. På köpet får vi en innerstad med lägre buller och friskare luft, säger Helldén (MP).

Läs även: Bilfri innerstad het trend – men inte i Stockholm

Undersökningen visar att 46 procent av stockholmarna är positivt inställda till en elbilszon, medan 48 procent är negativa. 6 procent svarar ”tveksam, vet ej”.

Bland unga är stödet för en elbilszon starkare. I åldersgruppen 18–34 år är 61 procent av väljarna positivt inställda till Miljöpartiets förslag, medan 37 procent är negativa. 2 procent anger alternativet ”tveksam, vet ej”.

I dag har kommuner möjlighet att införa miljözon klass 3, som tillåter elbilar, gasbilar, bränslecellsbilar och tunga laddhybrider, men någon renodlad elbilszon medges inte i lagen.

– Stockholm försöker varje dag gå före i klimatomställningen, men tvingas hela tiden stångas mot lagstiftningen. Sverige behöver en modern trafikpolitik, säger Daniel Helldén (MP).

Han anser att det är hög tid att en fjärde miljözonsklass, som bara tillåter elbilar, också lagstiftas. 

Läs även: Så ska Stockholms stad lösa elbilsfrågan

Demoskops undersökning gjordes under juni på uppdrag av Miljöpartiet i Stockholms stad. Mätningen omfattar strax över tusen boende i Stockholms stad över 18 år.

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.