Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

NCC i spanskt tågsamarbete

Publicerad: 3 April 2020, 13:21

NCC och OHL har samarbetat i projektet Lund-Arlöv fyra spår sedan 2017.

Foto: NCC

NCC och spanska OHL i konsortium har fått i uppdrag att fortsätta bygga ut järnvägssträckan mellan Lund och Flackarp i Skåne för Trafikverket. Uppdraget är en option inom projektet Lund-Arlöv fyra spår.


Ämnen i artikeln:

NCC

Sedan 2017 bygger NCC och OHL i konsortium ut Södra stambanan mellan Arlöv och Flackarp i samverkan med Trafikverket. Järnvägen går från två till fyra spår och bygger tre nya stationer, nya övergångar och en tunnel. 

Nu står det klart att samma konsortium får fortsätta på nästa etapp i projektet.

– Det har varit ett gemensamt mål sedan byggstarten 2017, att hitta en lösning för att tillsammans med NCC/OHL också bygga delen mellan Flackarp och Lund inom projekt Lund-Arlöv fyra spår. Överenskommelsen som vi nu kommit fram till är bra för alla parter. Att vi kan bygga klart hela sträckan Malmö och Lund i ett gemensamt projekt sparar värdefull tid och pengar, säger Trafikverkets projektledare, Jens-Peter Eisenschmidt, i ett pressmeddelande.

Grönt ljus från regeringen

Den nya etappen är ett av 14 projekt som regeringen i veckan gav Trafikverket grönt ljus att byggstarta.

Sträckan Flackarp-Lund är tre kilometer lång och två nya spår kommer att byggas på den västra sidan om dagens spår. På mittenspåren kommer snabbtågen att gå och på ytterspåren lokal- och regionaltåg. I dag går 450 tåg per dygn på sträckan och efter utbyggnaden kan det öka till 650 tåg.

Helt ny station

Vid Klostergården i Lund byggs en helt ny station för Pågatågstrafik, med en 250 meter lång perrong på vardera sida, och en ny tunnel för gång- och cykeltrafik.

– Det här är en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i hela Sverige och att minimera störningar under byggtiden är oerhört viktigt, inte bara för tågresenärerna utan även för biltrafik och gångtrafikanter som påverkas i området. NCC och OHL har gedigen erfarenhet av att genomföra komplexa projekt under pågående verksamhet och tack vare vårt helhetsansvar kan vi överblicka alla delarna i arbetet, säger Nils Bjelm, divisionschef på NCC Infrastructure.

Byggstart för den tillkommande sträckan är planerad till april 2020 och hela projektet beräknas vara färdigt i slutet av 2024.

Uppdraget utförs av NCC och OHL i konsortiet ”Joint Venture NCC/OHL” där parterna delar på ett totalt ordervärde om cirka 800 miljoner kronor.

Anders Siljevall

Reporter

anders.siljevall@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

NCC

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.