Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Nästa steg mot höghastighetståg

Publicerad: 25 Juni 2020, 14:09

Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskanslitet/Mostphotos.

Trafikverket får i uppdrag att ta fram en ny infrastrukturplan, där planerna på nya stambanor för höghastighetståg ingår. Detta efter att januaripartierna nu kommit överens i frågan.


Ämnen i artikeln:

HöghastighetsjärnvägTomas Eneroth

Efter att ha stött och blött frågan sedan Sverigeförhandlingen presenterade sina planer för flera år sedan, har regeringspartierna tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet nu kommit överens om det nya uppdraget. 

Även om höghastighetstågen ingår i Januariavtalet, har de fyra partierna haft olika uppfattningar om hur avtalet ska tolkas i den delen, skriver Dagens Nyheter. 

Till tidningen säger infrastrukturminister Tomas Eneroth att förhandlingarna nu är klara. 

– Det här innebär att nu går startskottet för hela den samlade planeringen som ska modernisera infrastukturen med allt från elvägar till nya stambanor, säger han till DN.

I Trafikverkets nya uppdrag ingår att ta fram ett inriktningsunderlag för en ny, nationell infrastrukturplan. I uppdraget ingår att redovisa uppdaterade och kompletterande uppgifter för nya stambanor, bland annat en bedömning av möjliga linjesträckningar, alternativa hastighetsstandarder och utformning för olika delar av banan. 

– Det nya särskilda uppdraget som gäller stambanor innebär att man utifrån kostnadstaket på 205 miljarder kronor ska redovisa uppdaterade beräkningar. Trafikverket ska titta på olika alternativ för projektet utifrån aspekter som effektivitet i byggandet och klimatmässighet, säger Tomas Eneroth till DN. 

Han säger också att dagens besked inte nödvändigtvis innebär att höghastighetsbanorna kommer att byggas, även om de delvis redan påbörjats i form av bland annat Ostlänken. Även om man är överens om det här uppdraget, är de fyra partierna fortfarande inte helt överens om höghastighetsbanornas finansiering.

– Det är inte förrän det finns en samlad finansiering i en infrastrukturproposition som man kan ge tydligt klartecken, säger Eneroth. 

Uppdraget om nya stambanor för höghastighetståg ska delredovisas till regeringen den 31 augusti 2020 och slutredovisas den 28 februari 2021.

Maria Nordlander

Redaktör

maria.nordlander@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.