Få hela storyn
Starta din prenumeration
Infrastruktur
Publicerad: 9 juni 2022, 13:58
Gabrielle Gjerswold (MP).
Montage: Mattias de Frumerie, Fredrik Hjerling, Getty Images
Miljöpartiet i Stockholm vill införa en elbilszon i huvudstaden senast år 2026 för att på så sätt halvera klimatutsläppen. På sikt är partiet redo att gå ännu längre än så.
– På köpet får vi en stad med friskare luft, som är härligare att bo och växa upp i. På sikt är vi förstås också beredda att utvidga elbilszonen till fler stadsdelar, kommenterar Gabrielle Gjerswold (MP), kandidat till Stockholms kommunfullmäktige.
Läs även: Guide: Så blir fastighetsägare vinnare på elbilsboomen
Målet är att halvera koldioxidutsläppen i innerstaden genom att fylla stadsrummet med folkliv i stället för trafik och parkeringar.
Grafik: MP
Sträcker sig från Tegnérgatan i norr, Birger Jarlsgatan i öst, Slussen i syd och Klara sjö i väst. Tegnérgatan och Birger Jarlsgatan, Centralbron, Klarastrandsleden, Klarabergsviadukten och Blekholmsgatan ligger utanför zonen, medan Klaratunneln ingår.
Förslaget är att zonen skulle fungera på samma sätt som andra miljözoner ute i landet, där den som kör in med en otillåten bil riskerar böter. Partiet lyfter även fram möjligheten att välja helt andra färdmedel.
– Alla som vill fortsätta köra bil inom zonen kommer att behöva ställa om till el. Samtidigt vill vi förstås att så få som möjligt i Stockholm ska känna ett behov av att äga en egen bil. Därför vill vi göra det ännu enklare att promenera, cykla, åka buss eller gå med i en bilpool, kommenterar Lars Strömgren (MP), kandidat till Stockholms kommunfullmäktige.
Läs även: Bilfri innerstad het trend – men inte i Stockholm