Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Kristina Alvendal om kraftsamlingen för ny spårväg i Stockholm: ”Vi måste hitta nya lösningar”

Publicerad: 14 Oktober 2020, 06:57

Det har länge funnits en politisk vilja att bygga ut Spårväg City mot Lidingö via Värtahamnen. Men finansieringsfrågan är inte löst. Kristina Alvendal vill driva på i frågan och har bjudit in en tung skara människor till samtal.

Foto: Stadsutvecklarna i Värtahamnen

Stadsutvecklarna i Värtahamnen i Stockholm har tröttnat på att vänta på besked om en spårutbyggnad. Syftet med att bjuda in både företrädare för regeringen och lokalpolitiker till ett möte är att komma på kreativa lösningar för en finansiering. ”Det är ett nytt grepp”, säger initiativtagaren Kristina Alvendal.


Ämnen i artikeln:

SLVärtahamnenKristina AlvendalRegion Stockholm

På måndagen meddelade fastighetsägarna i Värtahamnen att man under paraplyorganisationen bjuder in en rad aktörer med intresse för en förlängning av Spårväg City från Sergels torg till Ropsten, med möjlighet att koppla ihop den med Lidingöbanan.

Läs även: Alvendal väljs in i ytterligare en bolagsstyrelse

Kristian Alvendal säger till Fastighetsnytt att inbjudan inte hade gjorts offentlig om det inte finns starka skäl att tro att ett samtal faktiskt går att få till.

– Det är ju märkligt att ha en situation där alla är lirens om att en utbyggnad är viktig och bra men där det finns ett återkommande men, säger hon. 

Till samtalet har såväl företrädare för regeringskansliet som lokalpolitiker och en rad fastighetsaktörer och myndighetspersoner bjudits in för att undersöka möjligheter till finansiering från alla tänkbara vinklar.

– Budgetförutsättningarna för Region Stockholm och SL ser inte så bra ut då biljettintäkterna ser ut att minska med miljardbelopp framöver som en följd av pandemin, men det finns kanske andra sätt att komma vidare, säger Kristina Alvendal.

Stadsdel med tusentals nya stockholmare

Värtahamnen i Norra Djurgårdsstaden bedöms sammantaget kunna inrymma cirka 1 700 bostäder och cirka 10 000 nya arbetsplatser inom en period på cirka 10 år. Att förlänga Spårväg City hit anses vara samhällsekonomiskt riktigt, men nya spår är kostsamma att få på plats och för tillfället finns ingen finansiering. 

– Alla som berörs av sakfrågan måste därför sätta sig och prata om hur vi ska ta frågan vidare. Det handlar inte främst om hur fastighetsägarna kan bidra rent ekonomiskt utan om att gräva i olika lösningar. Ett första möte måste handla om att titta på erfarenheter från andra håll. Det finns många olika sätt att finansiera infrastrukturprojekt på. Lunds spårväg delfinansierades till exempel med statsbidrag, säger Kristina Alvendal.

Läs även: Kristina Alvendal i Svenska Hus styrelse

Efter Nya Karolinska har det blivit känsligt att tala om OPS-lösningar men enligt Kristina Alvendal finns det privata intressenter som är villiga att bidra med pengar till en utbyggnad. 

– I vanliga fall kommer sådana här dialoginitiativ från politiken men vi tycker att det är viktigt att ta med sig drivkraften från de aktörer som utvecklar Värtahamnen. Vi kan inte bara vara passivt avvaktande utan måste vara med och forma framtiden själva. Det är ett lite nytt grepp, som främst handlar om att få i gång en diskussion, säger Kristina Alvendal.

Läs även: Belatchew Arkitekter utökar styrelsen

En detaljplan för den första etappen i norra delen av Värtahamnen är att vänta vid årsskiftet och klockan tickar.

– Om planerna håller kommer den här stadsdelen vara mer eller mindre klar 2030. Då är det försent att börja planera för en förlängning av Spårväg City.

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.