Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Invigning av tunneln genom Hallandsåsen

Publicerad: 7 december 2015, 07:56

Foto: Trafikverket.

På tisdagen invigs tunneln genom Hallandsåsen. Ett projekt som inleddes redan 1975, som har kostat elva gånger mer än ursprungsbudgeten och som kantats av förseningar och giftskandaler.


Ämnen i artikeln:

SkanskaTrafikverket

Det var år 1975 som SJ presenterade en idé om en tunnel genom Hallandsåsen. 1991 tog riksdagen beslut om att genomföra tunnelbygget och att avsätta pengar för det. Enligt den första tidsplanen skulle tunneln stå klar 1997.

1992 påbörjades bygget av bolaget Kraftbyggarna, ett dotterbolag till Vattenfall, som hade valts som entreprenör för bygget.

Ett år senare stoppades bygget på grund av att man använt en borrteknik som inte passat bergkvaliteten. 1994 återupptog man borrningen.

1995 drog sig Kraftbyggarna ur projektet, efter att det visat sig att vattenläckaget från åsen var betydligt större än man först trott, vilket ledde till att Kraftbyggarna/Vattenfall fick betala 700 miljoner kronor i skadestånd till Banverket – bolaget lades sedan ned.

Uppdraget övergick till Skanska som valdes som ny entreprenör. I avtalet med Banverket fastställdes att bygget skulle vara klart i november 1999. Skanska skulle annars betala vite för varje vecka som bygget försenades. Läckaget från åsen fortsatte, och det visade sig att cement inte räckte för att täta. Under våren 1997 bestämde man sig för att pröva ett medel, Rhoca-Gil, för tätning. Medlet innehöll flera miljöfarliga ämnen, och även om kommunens miljöinspektör och flera lokala organisationer krävde ett mindre farligt ämne, använde man Rhoca-Gil på en 100 meter lång sträcka.

På hösten 1997 kom flera varningstecken på att ämnet var farligt. Fisken dog och även kor som betade på åsen. Dessutom föll grundvattennivån med nästan 100 meter som en följd av bygget, vilket gjorde det svårt för skördar och betesmarker.

Händelserna ledde till att Banverket stoppade bygget i oktober 1997, när cirka en tredjedel av tunneln var klar.

Både Skanska och Banverket polisanmäldes av kommunen. I maj 1999 åtalades tre personer från Skanska, där åklagaren också ville se på företagsbot för båda bolagen för de förgiftade tunnlarna. Två chefer på Skanska fälldes, och bolaget fick betala en företagsbot på maxbeloppet tre miljoner kronor.

Efter en långdragen process dömdes även Banverket till en företagsbot på 1,5 miljoner kronor 2006. Dessutom fick Banverket bekosta ett kommunalt vattenledningsnät, där 300 fastigheter blev anslutna till Båstads kommunala nät.

2005 återupptogs till slut borrningarna av Skanska, med en ny typ av tunnelborrmaskin som skulle passa bättre i området.

2010 gjorde tunnelborren genombrott i det östra tunnelröret, och 2013 även i det västra.

I dagsläget uppskattas kostnaden för tunnelbygget till knappt 10,5 miljarder kronor i 2008 års byggkostnadsläge.  Det är cirka elva gånger mer än vad som budgeterades när projektet startade 1989. Den ursprungliga budgeten för tunnelbygget var cirka 900 miljoner kronor.

Enligt 2008 års byggkostnadsläge innebär det att järnvägen kostat 12 miljarder kronor per mil. Som jämförelse kostar Citybanan under Stockholms innerstad 20 miljarder kronor per mil, och Västlänken i Göteborg cirka 25 miljarder kronor per mil.

Hallandsåstunneln består av två parallella enkelspårstunnlar på 8,7 kilometer. Den går mellan Båstad och Förslöv, och är en del av Västkustbanan mellan Göteborg och Lund.

Bakgrunden till projektet har varit att ta bort den flaskhals som enkelspåret över Hallandsåsen har varit för tågtrafiken längs västkusten. Med den nya tunneln kan godstågens vikt fördubblas, och istället för dagens fyra tåg per timme, kan banan i framtiden trafikeras av 24 tåg i timmen.

Nu är tunneln klar. På tisdagen invigs de nya stationerna Barkåkra, Förslöv och Båstads nya station av bland andra infrastrukturminister Anna Johansson.

Den 13 december är det start för ordinarie trafik genom tunneln.

Maria Nordlander

Källa: Trafikverket och SVT Nyheter

Ämnen i artikeln:

SkanskaTrafikverket

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.