Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Infrastrukturen skapar efterfrågan på teknikkonsulttjänster

Publicerad: 1 December 2014, 14:42

Gruvan i Kiruna.

Foto: Mattias Fröjd

Norra Sverige blir allt mer intressant för teknikkonsulterna.


Ämnen i artikeln:

TyrénsFastighetsmarknaden i norra Sverige

Norra Sverige blir allt mer intressant för teknikkonsulterna. För Tyréns var snabbspåret Botniabanan en viktig avstamp för företagets kraftiga expansion. Nu hoppas man att förlängningen, Norrbotniabanan, ska bli lika betydelsefull framöver.

– Vi kommer definitivt att vara med i matchen om Norrbotniabanan blir av. Men vi har såklart också många andra projekt vi jobbar med. Det händer väldigt mycket häruppe, säger Daniel Wallström, ny regionchef för Tyréns i norra Sverige.

Wallström har under sina sju år i teknikkonsultföretaget själv sett expansionen i den nordliga landsändan. Från år 2000 till i dag har antalet medarbetare tiodubblats från Sundsvall och norrut – från 20 till 200 – och nu siktar man på ytterligare 100 tjänster inom fem år.

– En helt rimlig målsättning, säger Wallström. Det satsas och byggs mycket i expansiva orter som Umeå, Sundsvall och Luleå. Men framför allt har vi en basindustri som går bra, och där specialister efterfrågas.

Ont om arbetskraft i Kiruna
För Tyréns har det till exempel inneburit projektering och bygge av en omlastningsterminal i Pitkijärvi utanför Svappavaara, där den brutna järnmalmen från gruvorna i området ska lastas om från lastbil till tåg för vidare transport till hamnen i Narvik. Och längs samma Malmbana har man varit involverade i den omfattande bangårdsförlängningen vid Abisko station.

– Ett stort och mycket intressant, men komplext projekt, säger Daniel Wallström.
I Kiruna, där den allt djupare gruvan fått marken att spricka och också hota både gruva och bebyggelse, där har Tyréns bland annat varit med i projekteringen och bygget av en ny damm för att förhindra att vatten från sjön Luossajärvi sipprar ner i gruvan.

– I Kiruna vill vi gärna vara, där finns många stora projekt. Problemet är bristen på arbetskraft, många slåss om arbetskraften. Det är helt enkelt svårt att rekrytera folk där, säger Daniel Wallström.

”Hela norra Sverige intressant”
Så är det inte i städerna längs Norrlandskusten. I både Sundsvall, Umeå och Luleå satsar kommunledningarna på bygg- och infrastrukturprojekt som kräver specialister. Tyréns rekryterar därför stadigt nya teknikkonsulter och har också nyligen tillsatt nya affärschefer som ska hjälpa till att utveckla företaget i region nord. Facebooks omtalade serverhall i Luleå och det snart invigningsklara kulturhuset Kulturväven i Umeå, har inneburit omfattande uppdrag för Tyréns, både när det gäller konstruktion, brandskydd och miljö, och när det gäller Kulturväven även akustik och geoteknik.
Kuststäderna är också prioriterade i Tyréns Norrlandssatsning, säger Wallström.

– Självklart mest för att det satsas mest där. I Umeå och Luleå driver ledningarna på för tillväxt och utveckling och det genererar uppdrag åt oss.
– Men vi ser också möjligheter på många andra håll. Jag finns själv i Piteå där vi är inblandade i det gigantiska Markbygdenprojektet, Europas största vindkraftpark. Vi finns i Skellefteå och betraktar hela norra Sverige som intressant för oss. Projekt kan dyka upp var som helst.

Norrbotniabanan lockar
På senare tid har största expansionen skett inom fastighets- och byggsektorn. Dels genom att Tyréns tagit marknadsandelar men också, och inte minst, genom att nya direktiv från EU och skärpta plan- och bygglagar i Sverige, numera ställer helt andra krav på byggprojekten.
– Tidigare var det inte så noga. Man byggde utan dagens säkerhets- och hållbarhetstänk.
I dag gäller helt andra krav. Det ger jobb till konsulter som oss, säger Wallström.

Nöjt, får man förmoda. Och satsningarna i norr tycks fortsätta. Inte minst när det gäller infrastrukturen finns krav från företrädare i regionen.

Högst upp på önskelistan i kustkommunerna i Norr- och Västerbotten är ett nytt snabbspår från Umeå till Luleå. Ett mångmiljardprojekt som de rödgröna partierna sagt sig vilja prioritera om de vinner valet nu i september.

– Bygget av Botniabanan från Sundsvall till Umeå blev en bra start för oss att etablera oss i norra Sverige. Fattas beslut om en Norrbotniabanan kommer vi absolut att vara med på något sätt, säger Daniel Wallström.

Bertholof Brännström

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.