Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Infrastruktur berör alla!

Publicerad: 13 September 2015, 08:00

Catharina Elmsäter-Svärd blir ny vd för Sveriges Byggindustrier.

Något som blev väldigt tydligt för mig, när jag som tidigare infrastrukturminister reste runt i landet och träffade kommunalråd och medborgare var hur infrastruktur berör. Alla har en relation till den. Den möjliggör, upprör eller förgör beroende av vem du pratar med.


Ämnen i artikeln:

Catharina Elmsäter-Svärd

Samtidigt fascinerades jag över hur starkt drivet varit över tid att förbättra och utveckla infrastruktur och trafikslag. Från att ta sig fram allt längre, allt snabbare till att göra den mer säker och miljömässigt bättre. Alla är vi beroende av infrastruktur varje dag i vårt liv. Direkt och indirekt för att få vardagsliv, arbetsliv och näringsliv att fungera.

Att möta glädjen hos tusentals människor den dag som till exempel Motalabron invigdes var känslosamt. Det var en annan målgång än den årliga Vättern-runt tävlingen. Kommunen hade väntat i 72 år. Mark hade reserverats under tiden. Irritation och motstånd har kantat vägen till färdigställande. Men väl i mål stod stolthet överst på prispallen.

Just tidsperspektivet, tiden det tar både ekonomiskt och fysiskt att få till infrastruktur är en utmaning i sig. Nästan alla jag mött har en uppfattning om en väg eller järnväg som borde ha varit byggd redan på listan. Därför är det intressant att historiskt se hur just dessa trafikslag svängt som favoriter över åren likt klädmodets kjollängd, om än med längre tidsutdräkt.

Järnvägen var modern när den byggdes för 150 år sedan, blev omodern och gav bil och lastbil företräde, för att idag återigen anses supermodernt. Cykel och buss i staden trängdes ut i 70-talets moderna stadsplanering men som idag krävs för en modern stad. Att göra rätt kan uppenbarligen skifta över tid. Ändå är det just långsiktighet som de flesta argumenterar för, även då det måste ske nu. En balansgång jag lärde mig förstå.

När jag 2013 hade remissrunda för de historiska (ja vi kallade dem så för det var en rejäl ökning) 522 Miljarder kronorna till transportplanen 2014-2025 och stämde av hur resurserna bäst skulle användas var engagemanget stort. När alla hade prioriterat efter konstens alla regler blev den sammanlagda listan motsvarande 1400 miljarder. Prioriterade objekt. Det var tydligt, önskemål och behov kommer alltid att vara högre än vad som medges i anslag. Även om hela statsbudgeten användes.

Jag tycker ändå att det på senare år har kommit till en större samsyn att tänka mer gränsöverskridande. Det är viktigt. Det som byggs i en del av landet är även till fördel för en annan. Tydligaste objektet jag stötte på var Hamnbanan till Göteborgs Hamn. Dagens flaskhals påverkar godstransport och näringsliv även i norr.

Västsvenska paketet har varit önskat i många år. Det är inte enbart ett paket för Göteborg. Det möjliggör ett modernare Sverige. Förhoppningsvis för 100 år framåt.

Catharina Elmsäter-Svärd
Tidigare infrastrukturminister

Catharina Elmsäter-Svärds krönika finns publicerad i Fastighetsnytt 4/2015 som nu har kommit ut.

Ämnen i artikeln:

Catharina Elmsäter-Svärd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.