Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

“Infrastruktur är en möjliggörare, men inte mer”

Publicerad: 17 September 2015, 16:28

Göran Cars.

Foto: Elias Ljungberg.

Högst upp på kommunernas önskelista står bättre och mer infrastruktur. Men bara för att den kommer behöver det inte betyda att stadsutvecklingen naturligt följer efter. Detta beskriver KTH-professorn Göran Cars.


Ämnen i artikeln:

Business Arena StockholmEinar MattssonStefan RänkGöran CarsKTH

Högst upp på kommunernas önskelista står bättre och mer infrastruktur. Men bara för att den kommer behöver det inte betyda att stadsutvecklingen naturligt följer efter. Detta beskriver KTH-professorn Göran Cars under Business Arena Stockholm.

– Infrastruktur är en möjliggörare, men inte mer. Bara för att man får till den kommer inte stadsutvecklingen per automatik. Kommuner måste tänka på hur utvecklingen ska ske – annars blir det bara buller och barriärer, säger Göran Cars.

Han tar bland annat upp Kiruna, hans eget hjärtebarn, som ett gott exempel. Även Uppsala och hur deras nya resecentrum blivit en mötesplats mitt i staden lyfts fram som ett sådant.

– Det handlar om att förstå att infrastrukturen ger möjligheter, men om man inte tar vara på dem så händer ingenting, säger Cars.

Ett ord som seglat upp som det kanske mest använda när det gäller modern stadsutveckling är samverkan. Aktörer av alla de slag behöver samarbeta för att en förändring ska ske. Göran Cars är dock tveksam till att utvecklingen kommer som ett resultat av just samverkan – åtminstone om man inte har ett tydligt mål med den.

– Samverkan är det mest missbrukade ord som finns i svenskan. Poängen med samverkan är att uppnå ett specifikt mål, som man inte kan nå på egen hand, säger han.

Han anser att arbetssätten sitter djupt rotade i våra förhållningssätt – att alla vill ha det på ett visst sätt, något som sätter käppar i hjulet för samverkansambitioner.

– Man måste bjuda in till samtal, det finns aldrig ett enda svar. Det är i dialogen som ljuv musik uppstår – det är då det är samverkan på riktigt, säger Cars.

För att infrastrukturen ska komma på plats och skapa mervärde anser Cars att man i ett tidigt skede måste ta upp förhandlingar med alla berörda aktörer. Han menar att halva sanningen ofta glöms bort:

– Man kan alltid se saker som skulle skapa nytta. Men det måste relateras till kostnader. Om nyttan överstiger kostnaden handlar det om att fördela kostnaderna mellan aktörer. Förhandlingen handlar sedan om att lösa frågan om hur kostnaderna ska fördelas.

Stefan Ränk, vd på Einar Mattson, skulle gärna se ett regionalt eller statligt infrastrukturråd som driver frågorna om bland annat samverkan. Rådet skulle sträcka sig över mandatperioder, för att på ett Riksbanks-likt sätt vara oberört av valresultat och majoritet.

– Önskan ligger i att få en bättre långsiktighet när det gäller infrastruktur. Det hänger ju ihop med stadsplanering – som sträcker sig långt över mandatperioder, säger han.

Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna, tycker att det låter som en bra idé.

– Men det kommer aldrig att fungera, säger han.

Maria Nordlander

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.