Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Höghastighetsbana för 230 miljarder kronor

Publicerad: 31 Maj 2016, 09:37

Bild: Trafikverket.

230 miljarder kronor. Det är Trafikverkets senaste prislapp för de nya höghastighetsbanorna som presenterades på tisdagen.


Ämnen i artikeln:

SverigeförhandlingenTrafikverket

De nya beräkningarna är resultatet av det uppdrag som Sverigeförhandlingen gav Trafikverket i december förra året, som gick ut på att göra en översyn av kostnaderna för höghastighetsbanan. Tidigare har kostnaden officiellt legat någonstans i det breda intervallet mellan 190 och 320 miljarder kronor.

Kostnaden revideras alltså nu ned och hamnar något mer precist på 230 miljarder kronor, plus minus 30 miljarder kronor.

I de nya beräkningarna har man tagit hänsyn till den sträckning och de stationsorter som Sverigeförhandlingen presenterade i februari.

Räknar även på stambanorna
Förutom höghastighetsbanan, har Trafikverket även räknat på förutsättningar och kostnader för en uppgradering av Södra och Västra stambanorna.

– En höghastighetsjärnväg skapar nya förbindelser och möjligheter till utveckling och tillväxt i nya större regioner. Den ökar kapaciteten och skapar ett mer robust järnvägssystem med högre tillförlitlighet för människor och gods. En uppgradering av de befintliga stambanorna med nya spår i flera sträckningar ger möjligheter för storstadsregioner att utvecklas. Vi får också en kapacitetsförstärkning, men inte i samma utsträckning som i höghastighetsalternativet, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Beräkningarna för stambanorna visar att kostnaderna för uppgradering till max 200 km/h uppgår till 90 miljarder kronor +/- 15 miljarder kronor och för uppgradering till max 250 km/h uppgår kostnaderna till 130 miljarder kronor +/- 20 miljarder kronor. I Norrköping, där man håller på att bygga den så kallad Ostlänken, välkomnar man beskedet.

– Det här är ett bra besked för Ostlänken, oavsett vilket alternativ staten till slut landar i. Beskedet från Trafikverket bekräftar den planerade byggstarten i Norrköping 2017. Ostlänken mellan Södertälje och Linköping är tänkt som en del av höghastighetsbanan, men står samtidigt på egna ben och ingår i den nationella planen, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Kostnadsberäkningarna kommer framöver att kompletteras med olika nyttoanalyser. I slutet av augusti ska en samlad effektbedömning presenteras.

Maria Nordlander

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.