Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Gemensamma utrymmen och tunnelbana

Publicerad: 6 Februari 2014, 15:15

Foto: Melker Larsson

Närhet till kollektivtrafik är den viktigaste aspekten vid val av ny bostad för unga, och tunnelbana är det populäraste trafikslaget.


Ämnen i artikeln:

FastighetsägarnaNCCSwedbank

Närhet till kollektivtrafik är den viktigaste aspekten vid val av ny bostad för unga, och tunnelbana är det populäraste trafikslaget, enligt en ny studie bland unga som NCC tagit fram tillsammans med Swedbank och Fastighetsägarna Stockholm.

Enligt undersökningen efterfrågar unga ett kollektivtrafiksnära boende och korta restider till arbete/studier. Nära hälften mellan 18-25 år (45 procent) kan tänka sig att bo på 25 kvadratmeter eller mindre för att kunna bo på en attraktiv adress.

En konsekvens av mindre bostäder i attraktiva lägen är att vissa funktioner i bostaden kan flytta ut. Enligt undersökningen säger 18 procent att de skulle kunna avstå vardagsrum i bostaden under förutsättning att de har tillgång till det i sin fastighet. Gemensamma utrymmen där de boende i en fastighet kan umgås efterfrågas av 38 procent.

Närhet till kollektivtrafik är den viktigaste aspekten vid val av ny bostad för unga, och tunnelbana är det populäraste trafikslaget. Knappt var tredje (31 procent) tycker att det är viktigt att äga en egen bil.

Totalt 40 procent önskar att de kände sina nuvarande grannar bättre och 52 procent skulle vilja umgås med sina grannar om de delade intressen. Varannan (47 procent) är intresserade av att bo tillsammans med vänner.

Om studien
”Hur vill unga i Stockholm bo i framtiden” är en studie som bygger på omvärldsanalys, expertintervjuer och en digital undersökning bland 1 055 unga stockholmare 18-35 år under perioden 17-31 januari 2014. Studien har genomförts av United Minds på uppdrag av NCC, Swedbank och Fastighetsägarna Stockholm.

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande NCC

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.