Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Fastighetsägare bjuder in till samtal om finansiering av spårväg till Värtahamnen

Publicerad: 12 Oktober 2020, 04:00

Det har länge funnits en politisk vilja att bygga ut Spårväg City mot Lidingö via Värtahamnen. Men finansieringsfrågan är inte löst.

Foto: Stadsutvecklarna i Värtahamnen / Mostphotos

Alla villa ha den, men från politikens håll kommer varken pengar eller besked om utbyggnadstakt. Nu tar Stadsutvecklarna i Värtahamnen själva tag i frågan om finansiering av en förlängning av Spårväg City till den nya stadsdelen i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Värtahamnen

Den politiska majoriteten i Region Stockholm är positiv till att bygga ut Spårväg City från Centralen till Norra Djurgårdsstaden med möjlig förlängning till Lidingö. Men hur en sådan utbyggnad ska finansieras är lika oklart som tidigare och någon tidsplan för en förlängning har inte satts på pränt.

Läs även: Fastighetsägare driver på för spårväg till Värtan

För att öka trycket på frågan kan Fastighetsnytt berätta att Stadsutvecklarna i Värtahamnen nu bjuder in alla aktörer som har intresse i och en strategisk roll för genomförandet till ett toppmöte. En inbjudan kommer att skickas till regeringskansliet, Stockholms stad, Region Stockholm, Lidingö Stad, Trafikverket, Tillväxtverket, Stockholms Hamnar samt fastighetsbolagen Bonnier Fastigheter, Kungsleden, Niam,  Vasakronan, Wallfast och CapMan.  

Ny stadsdel växer fram kring hamnen

En förlängning av spårvägen är angelägen för alla aktörer som är med och utvecklar Värtahamnen till en stadsdel med kontor, bostäder, handel och service, samordnat med att befintlig färje- och kryssningsverksamhet bevaras. Området bedöms sammantaget kunna inrymma cirka 1 700 bostäder och cirka 10 000 nya arbetsplatser inom en period på cirka 10 år.

– Stadsutvecklarna i Värtahamnen tror att en stark samverkan är nyckeln. Om stat, region, kommuner och näringsliv tillsammans kan hitta rimliga finansieringslösningar, så bör vi också kunna få till en byggstart som går hand i hand med den pågående stadsutvecklingen. Allt annat vore att skjuta sig i foten, säger Kristina Alvendal, talesperson för Stadsutvecklarna i Värtahamnen i en kommentar.

Läs även: ”Staten stoppar möjligheten för Stockholm att växa”

Finansieringsmötet ska äga rum i november 2020 och enligt ett pressmeddelande kommer erfarenheter från tidigare liknande projekt i Sverige och i utlandet att finnas med på dagordningen. Stadsutvecklarna i Värtahamnen är öppna för att diskutera statlig och lokal skattefinansiering, EU:s strukturfonder, stadsmiljöavtal, medfinansiering från näringslivet och OPS-lösningar för att komma vidare i frågan om en spårväg till Värtan.

 

För ett och ett halvt år sedan sa Kristina Alvendal till Fastighetsnytt att hon inte trodde att fastighetsägarna i området skulle behöva erbjuda medfinansiering, men läget är nu ett annat. Bilden är från juni 2019 då Värtan fick sin första busshållplats.

Foto: Andreas Jennische

Vad handlar saken om?

Majoritetens budgetförslag för Region Stockholm 2021 innehåller ingen konkret plan eller avsatt budgetpost för en förlängning av Spårväg Citys från City till Värtan och Lidingö. Dock finns en önskan bland inblandade parter om att söka lösningar kring frågan och därför bjuder Stadsutvecklarna i Värtahamnen nu in till samtal om medfinansiering.

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Värtahamnen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.