Infrastruktur
Fängelseflytt möjliggör omdaning av New Yorks infrastruktur
Publicerad: 7 september 2015, 14:23
Jim Venturi är skaparen av ReThinkNYC, ett förslag för att utveckla det existerande transportsystemet i New York. I förslaget ingår också en flytt av fångvårdsanstalten på Rikers Island som Venturi ser som en skamfläck för staden.
Ämnen i artikeln:
New YorkReThinkNYC är en serie av förslag med syftet att ena regionen, infrastrukturmässigt, socialt och ekonomiskt. Planens huvudpunkter omfattar en ny LaGuardia flygplats, ett enat regionalt järnvägssystem och nya kommersiella distrikt i staden. Fastighetsnytt träffade förslagets upphovsman, Jim Venturi, som besökte Stockholm i april där han höll ett anförande i samband med STHLMNYC, ett samarbete om stadsbyggnadsfrågor som drivs och organiseras av Linda Schuur, och Sander Schuur med support från Sveriges Arkitekter och American Institute of Architects.
Jim Venturi beskriver pendeltågstrafiken i New York som fragmenterad och rörig. Med fyra olika operatörer, Amtrak, NJ Transit (NJT), Long Island Railroad (LIRR) och Metro-North (MN), innebär det fyra olika biljettsystem. Det innebär också tre olika slutstationer med Penn Station, Grand Central Terminal och Hoboken. Detta skapar en förvrängning, menar Jim Venturi.
– Exempelvis är kontorsyta runt centralstationen extremt dyrt då folk från förorterna gärna vill kunna gå till jobbet och inte behöva åka ytterligare via tunnelbana. För att lösa detta behöver vi ett enat järnvägssystem. Längs Northeast Corridor (NEC)* kan vi göra detta till låg kostnad eftersom vi har en linje som går genom staden, vi behöver inte bygga tunnlar som i Paris. Det här öppnar för pendeltåg i Queens, över vattnet från midtown, och i södra Bronx, rakt över vattnet från Manhattan i anslutning till flygplatsen. Projektet vid LaGuardia skulle också innefatta en kongressanläggning, hotell och handel som involverar området södra Bronx och inte vänder ryggen mot det.
Rikers1
”Flygplatsen betalar för att skapa nya fängelser”
Flygplatsen i centrala New York, LaGuardia, beskriver Venturi som underdimensionerad vilket hämmar stadens tillväxt. Här är Rikers Island en viktig pusselbit.
– Jag såg en möjlighet som inte utnyttjades och jag såg att pengar spenderas på fel saker. Jag har själv bott i New York i över 25 år och jag noterade att flygplatsens närhet till Rikers Island öppnade för två viktiga saker. För det första krävs mer yta för flygplatsen om den ekonomiska tillväxten ska fortsätta. För det andra lever vi i en skamfull omgivning i New York där vi har en väldigt rik stad och samtidigt världens största fångvårdsanstalt. I min research såg jag att den största anstalten i EU tar 3 800, Rikers Island tar 15 000, säger han.
Rikers Island är en ö i East River mellan stadsdelarna Bronx och Queens. Hela ön används som fångvårdsanstalt och är egentligen inte ett fängelse i strikt mening då det till övervägande del handlar om de som inväntar rättegång och inte har råd med borgen, de som inväntar förflyttning eller har korta fängelsestraff. Jim Venturi berättar att det förekommit mycket skriverier om oegentligheter och missförhållanden på Rikers Island.
– Vad som kan lösa problemet är att flygplatsen betalar för att skapa nya fängelser och sedan tar över marken. Efter att man tänkt i de banorna så går den viktigaste järnvägslinjen i landet (NEC) rakt över vattnet. Jag tänkte att vi kan koppla in detta till planen och skapa den mest järnvägsuppkopplade flygplatsen i världen, vilket också är en hållbar lösning. Detta föll magiskt på plats och resten av förslaget följde på detta, säger Jim Venturi.
Jim Venturi ser länderna i Skandinavien som experter på att sköta fängelser på rätt sätt, vilket innebär humant och effektivt. Han har även tagit fram vad han själv kallar för ett modest förslag till förändring av dagens situation.
– Jag föreslår fem decentraliserade lokaliseringar, en för varje stadsdel, Manhattan, Brooklyn, Queens, Bronx och Staten Island. I anslutning ska det även finnas kontorsbyggnader som innehåller domstolar, åklagare, försvarare och samhällsorganisationer som kan jobba med detta. 92 procent av de på Rikers Island är ännu inte fällda eller friade, det är en förvaringsplats och många får sitta länge på grund av att det är ineffektivt och tar lång tid att komma till rättegång. Tanken är att folk ska in och ut snabbare och humanare samt att, förhoppningsvis, kunna arbeta bättre för att de inte ska komma tillbaks, säger Jim Venturi.
Jim Venturis planer verkar dock få stanna på ritbordet. I somras presenterade New Yorks Guvernör Andrew M. Cuomo sina planer för ombyggnad av flygplatsen för den nätta summan av 4 miljarder dollar. Rikers Island ingår inte i den planen.
Mattias Fröjd
* NEC går från Boston, genom New York stad, och slutar i Washington. Ägs till största delen av Amtrak.
Här kan du läsa mer om de infrastrukturlösningar som finns på förslag i ReThinkNY