Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

EU-dom försenar Fehmarn Bält

Publicerad: 14 December 2018, 11:20

Bild: Cowi.

En ny EU-dom innebär nya problem när det gäller finansieringen av den redan försenade fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. Det skriver dr.dk.


Ämnen i artikeln:

DanmarkFehmarn Bält

Domen säger att EU-kommissionen inte tillräckligt utrett om de fördelaktiga statsgaranterade lånen till Fehmarn-projektet är tillåtna eller om de snedvrider konkurrensen.

– Domen är utan tvivel en dålig nyhet för Fehmarn-projektet. Men hur kritisk den är, är avhängigt av vad EU-kommissionen kommer fram till vid sin nya och grundligare granskning, skriver Danmarks Radio.

Enligt domen står det klart att statsgaranterade lån inte kan vara i en evighet och kanske därför inte får användas under hela Fehmarn-projektets återbetalningstid som beräknas till 36 år. Danmarks Radio pekar på att de statliga garantierna kanske måste begränsas till en period på 25-30 år. Det skulle innebära att projektet under den sista återbetalningstiden får betala högre räntor på lånen när de då inte längre är statligt garanterade.

Fehmarn Bält-projektet väntas kosta 53 miljarder danska kronor och är redan försenat tio år och kan nu i bästa fall vara klart 2028. En utdragen miljöprövning har gjort att det tyska godkännandet av projektet dragit ut på tiden. Ett beslut väntas dock inom kort. Domslutet bygger på en anmälan från det riskkapitalägda rederiet Scandlines, som enligt Danmarks Radio tjänar ett tresiffrigt miljonbelopp på det nuvarande monopolet på trafiken mellan Rödby och Puttgarden. Scandlines menar att de statliga subventionerna till Fehmarn Bält-projektet skulle snedvrida konkurrensen.

News Öresund

Ämnen i artikeln:

DanmarkFehmarn Bält

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.