Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Castellum om att få tunnelbana i källaren: ”Spårbunden trafik är viktig för kunderna”

Publicerad: 23 februari 2022, 11:48

Under fastigheten Isotopen 1 vid Torsplan påbörjas nu arbetet med den nya tunnelbanestationen Hagastaden. Lisa Montin är affärsområdeschef på Castellum, som äger fastigheten ovanpå.

Foto: Anders Siljevall / Christoffer Edling

Fastigheten Isotopen 1 vid Torsplan i Hagastaden har haft en biljetthall källaren i flera år. Nu påbörjas NCC:s arbete med att bygga station Hagastaden – något som både lokala politiker och fastighetsägaren ser fram emot.


Ämnen i artikeln:

Stockholmtunnelbana

De senaste åren har arbetena med de nya tunnelbanelinjerna i Stockholm kommit i gång på allvar. Men det finns delar som har stått klart länge. Ett exempel är den råa biljetthallen till den södra uppgången på den blivande station Hagastaden, som har stått färdig sedan 2014. Platsen är källaren på Castellums fastighet Isotopen 1.

Lisa Montin, affärsområdeschef på Castellum.

Foto: Christoffer Edling

Lisa Montin är affärsområdeschef på Castellum. Hon berättar att den planerade tunnelbanelinjen, som får sin uppgång under bolagets fastighet Isotopen 1, kommer att bidra positivt till ett redan attraktivt område.

– Vi ser stora möjligheter för Hagastaden i stort, som redan i dag är ett fantastiskt område. Att ha nära till spårbunden trafik, är väldigt viktigt för kunderna, säger hon.

Just att ligga nära kollektivtrafiken är strategiskt viktigt när Castellum utvecklar nya projekt, fortsätter Hon. Bolaget fortsätter också att växa i Hagastaden med kontorsprojektet Infinity, som just nu grundläggs och kommer att stå klart 2025.

– Vi har även projekt i Slakthusområdet där tunnelbanan kommer att komma upp precis intill. Företag vill ha en närhet till hållbara kommunikationer, säger Lisa Montin.

 

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) och Malin Harders, projektchef för tunnelbanan till Arenastaden på Förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Foto: Anders Siljevall

Malin Harders, projektchef för tunnelbanan till Arenastaden, berättar om hur det gick till när de tidigt valde plats för tunnelbanestationen.

– När NCC fick klartecken att bygga kontorshuset på platsen var vi snabbt ute och köpte den undre delen i en tredimensionell fastighetsbildning, säger 

Nu, ungefär sex år efter inflyttning i huset, fortsätter tunnelbanebygget i NCC:s regi. Med ingång från biljetthallen kommer entreprenören att börja spränga ut plattformsutrymme och tunnlar och därefter göra installationsarbeten och vidare byggnation av två biljetthallar.

Konstnären Åsa Ljungnelius.

Foto: Anders Siljevall

För att markera byggstarten bjöd Region Stockholm in till pressträff. Konstnären Åsa Jungnelius, som ansvarar för den konstnärliga gestaltningen av tunnelbanestationen presenterade konstverket ”Snäckan”, som är en hyllning till moderskapet.

Bild 1/2  Vision ...

Foto: Anders Siljevall

Stockholms trafikregionrråd Kristoffer Tamsons (M) berättade om hur tunnelbaneutbyggnaden läker ihop såren mellan olika delar av regionen, inte minst i Hagastaden som tidigare legat i ett svåråtkomligt gränsland mellan Solna och Stockholm.

– Det här är en fantastisk dag som markerar starten på en ny årsring i regionens blodomlopp. Varje ny station är ett miljardprojekt som möjliggör att vi kan bygga mer stad och fler bostäder, säger Kristoffer Tamsons.

Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande i Solna kommun, ser fram emot ökade markpriser och attraktiv stadsbyggnad när tunnelbanan förlängs.

Foto: Anders Siljevall

Även Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande i Solna, talade gott om de positiva effekterna som tunnelbaneförlängningen för med sig. Kommunen kommer att kunna räkna hem de 2,3 miljarder kronor som de ska bidra med till tunnelbanebygget genom de ökade markintäkterna som tillkommer när nya hus och kommersiella fastigheter byggs längs stråket.

– Det här är en av de mest samhällsekonomiskt kloka investeringarna som man kan göra.

Trafikstart är planerad till 2028. 

Anders Siljevall

Reporter

anders.siljevall@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Stockholmtunnelbana

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.