torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Infrastruktur

Byter fot om Bromma och Förbifarten

Publicerad: 15 oktober 2014, 12:59

Under Business Arena i september sade tilltänkta finansborgarrådet i Stockholm, Karin Wanngård, att förbifarten skulle byggas och Bromma flygplats skulle bli kvar till 2038. I går annonserade Majoriteten i Stockholms stadshus under en pressträff att avtalet på Bromma skall kortas och pengarna för trängselskatten bör gå till kollektivtrafik, inte förbifarten.

Ämnen i artikeln:

Karin WanngårdMaria Rankka

Under Business Arena i september sade tilltänkta finansborgarrådet i Stockholm, Karin Wanngård, att förbifarten skulle byggas och Bromma flygplats skulle bli kvar till 2038. I går annonserade Majoriteten i Stockholms stadshus under en pressträff att avtalet på Bromma skall kortas och pengarna för trängselskatten bör gå till kollektivtrafik, inte förbifarten.

– Bromma flygplats är en nyckel för fortsatt jobbskapande och god tillväxt i hela Sverige. Jag hoppas att politiker, företag och invånare i andra delar av Sverige reagerar på det orimliga i att Brommas öde blir en bricka i ett lokalpolitiskt förhandlingsspel i Stockholms kommun, kommenterar Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

Kritiken har heller inte låtit vänta på sig och även statsminister Stefan Löfven har låtit tveksam när han kommenterat ärendet i media. Swedavia arrenderar marken på Bromma flygplats av Stockholms kommun som i teorin skulle kunna säga upp avtalet. Men när Dagens Nyheter talar med Trafikverket så säger de att sannolikheten är ganska liten att avtalet sägs upp.

– Det är säkert juridiskt möjligt. Men Trafikverket har pekat ut Bromma som riksintresse, för att den är särskilt lämplig för flygplatsverksamhet. Enda möjligheten kommunen har att detaljplanera marken som bostadsområde, är om Trafikverket häver riksintresset. Jag är av uppfattningen att det inte är allmänt känt att det ser ut så, säger Rami Yones, långsiktig planerare på Trafikverket, i en intervju med Dagens Nyheter.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev