Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Biltrafiken ökar trots trängselskatt

Publicerad: 5 April 2016, 11:00

Bild: Göteborgs stad.

Under 2015 ökade biltrafiken i Västra Götaland med en till två procent, trots den införda trängselskatten in till Göteborg. Samtidigt ökade även det kollektiva resandet med en procent.


Ämnen i artikeln:

Göteborg

– Bensinpriset har gått ner och bränsleförbrukningen är mycket lägre idag än förr, det förklarar varför det faktiskt aldrig varit så billigt att köra bil som nu, sa Roger Vahnberg, vice vd för Västtrafik vid en pressträff på fredagen.

Västsvenska paketets organisation presenterade då utvecklingen av bil- och kollektivtrafiken under 2015. Det var den fjärde och sista uppföljningsrapporten efter införandet av trängselskatten i Göteborg 1 januari 2013.

– Vi rör oss med stora tal här: 280 miljoner resor per år, så en procents ökning innebär 175 fullsatta bussar per dag. Mest ökade stombussarna i Göteborg, som gått bra ända sedan trängselskatten infördes. De ökade 7 procent förra året, medan expressbussarna ökade 2 procent.

Spårvagnstrafiken i Göteborg ligger på oförändrad nivå, men svarar för största mängden resor; 113 miljoner under 2015.

På lång sikt har Västtrafik som mål att fördubbla resandet från 2006 till 2025.

– Hittills har vi ökat med 40 procent sedan 2006, en av de största ökningarna i Sverige. Så vi ligger på linjen att nå målet fördubblat resande till 2025, sa Roger Vahnberg.

Även biltrafiken ökade allstå förra året. Antalet passager under betaltid genom betalstationerna ökade med fyra-fem procent, men är sju-åtta procent lägre än under 2012, innan trängselskatten infördes.

– Trängselskatten har fortfarande en effekt. Men ju mer tiden går, desto svårare blir det att bedöma vad trafikutvecklingen beror på, sa Karin Björklind, enhetschef på trafikkontoret.

Skadligt buller
Vid pressträffen presenterade Västsvenska paketet också en undersökning av trafikbullret vid i stort sett varenda bostad i de tätbebyggda delarna av Göteborgs kommun och större delen av Mölndals kommun.

Undersökningen visar att mer än 104 000 personer i Göteborg och 9 000 personer i Mölndal utsätts för bullernivåer över riktvärdet.

– Samhällsekonomiskt kostar trafikbullret i Göteborg nästan en miljard kronor per år, inräknat kostnader för sjukdomar och produktionsbortfall på grund av sjukdom, sa Maria Holmes, utredare på miljöförvaltningen.

Redaktionen

Källa: Göteborgs stad

Ämnen i artikeln:

Göteborg

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.