Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Infrastruktur

Avtalen undertecknade i Sverigeförhandlingen

Publicerad: 21 April 2017, 08:55

Foto: Sverigeförhandlingen.

Under fredagen undertecknades avtalen för kollektivtrafiksatsningar på över 25 miljarder kronor och mer än 100 000 nya bostäder i Stockholmsregionen.


Ämnen i artikeln:

Sverigeförhandlingen

Under fredagen undertecknades avtalen för kollektivtrafiksatsningar på över 25 miljarder kronor och mer än 100 000 nya bostäder i Stockholmsregionen.

I överenskommelsen ingår en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, utbyggd Spårväg syd, förlängd Roslagsbana till City, en tunnelbanestation i Hagalund samt över 100 000 nya bostäder kopplade till de olika projekten.

Det är Sverigeförhandlingen som tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun och Solna stad har förhandlat fram det nya storstadspaketet.

− Med avtalen på plats tar Stockholm ett steg närmare en avsevärt förbättrad kollektivtrafik och ökad tillgänglighet i Stockholmsregionen. Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm fram till år 2035, vilket behövs i ett växande Stockholm, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen.

De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 25,1 miljarder kronor där parterna bidrar gemensamt till finansieringen. Staten står för cirka 63 procent, dvs. 15,9 miljarder kr. Statens bidrag är framför allt baserat på trängselskatt och kommunernas bostadsåtagande. Trängselskatt står för knappt hälften av statens insats, dvs. 7,5 miljarder kr.

Kommunerna  bidrar med cirka 24 procent av investeringskostnaden, dvs. 6,142 miljarder kr där medfinansieringen är kopplad till värdeökning på bostäder.

Stockholms läns landsting står för cirka 12 procent, dvs. 3,05 miljarder kr. Finansieringen baseras på restidsnytta. Utöver detta står landstinget för fordon och depåer till ett värde av  5,1 miljarder. Stockholms läns landsting är den part som ansvarar för planering, projektering och genomförandet av samtliga objekt.

Sammantaget är kostnaden för de fyra kollektivtrafikobjekten inklusive fordon och depåer 30,2 miljarder kronor.

Av de drygt 100 000 nya bostäderna byggs den största andelen, 48 500, som en direkt följd av satsningen på tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Vidare byggs 18 500 bostäder i Huddinge till följd av Spårväg Syd. Längs med Roslagsbanan byggs 29 370 bostäder, då den förlängs in till City. Vid tunnelbanestation Hagalund byggs  4 000 nya bostäder. Samtliga bostäder ska vara klara senast år 2035.

Samtidigt presenterades också 30 cykelobjekt som ska byggas ut inom Stockholms stad, Huddinge kommun och Täby kommun. Dessa cykelobjekt har en investeringskostnad på 477,5 miljoner kronor och medfinansieras av staten med sammanlagt 119,4 miljoner kronor.

Redaktionen

Ämnen i artikeln:

Sverigeförhandlingen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.