Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Infrastruktur

Almedalen: ”Bygg hela höghastighetssystemet direkt”

Publicerad: 5 Juli 2017, 07:57

Catharina Håkansson Boman och HG Wessberg.

Bygg ut allt direkt och använd lånefinansiering var budskapet från Sverigeförhandlingen som presenterade planen för utbyggnaden av höghastighetsjärnvägen.


Ämnen i artikeln:

Catharina Håkansson BomanSverigeförhandlingen

Det var fullt hus i Öresundshusets lokaler i Almedalen när Sverigeförhandlingens förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade sina förslag på vad man anser vara det bästa sättet att bygga det nya järnvägssystemet. Och utgångspunkten är att bygga hela på en gång för att få den största nyttan.
– Ett system får inte effekt innan mycket stora delar är på plats för att det ska bli ett höghastighetssystem. Har man inte stora delar på plats får man inte upp hastigheterna och når inte de tidsvinster som både vi och Trafikverket är angelägna om att få fram, säger HG Wessberg.

Han påpekade också att systemet ska byggas snabbt men också som en kompromiss mellan ett höghastighetssystem på 320 km/h och snabba regionalbanor på 250 km/h.
-Sverige är helt enkelt för litet för att bara ha TGV tåg, samtidigt är Sveriges behov av att bygga arbetsmarknadsregioner alldeles för stort för att acceptera att snabba tåg bara kan blåsa förbi utan att någon får en chans att hoppa på längs vägen.

Hur ska det då byggas och var ska man börja. Den avgörande faktorn är hur det hela finansieras. Från Sverigeförhandlingen har man räknat på vad det skulle innebära med enbart anslagsfinansiering, att som regeringen föreslagit bygga ut i den takt ekonomin tillåter. Det skulle innebära cirka 5 miljarder om året till höghastighetsprojektet.
-Då är hela banan färdig tidigast 2064, säger HG Wessberg.

Wessberg påpekar att hans ambitioner att åka med dessa tåg blir svåra att uppnå då han hunnit bli 112 år vid färdigställande.
-Då föreslår vi att man inte gör så, vi föreslår fortfarande att man finansierar detta med lån. Det är det enda vettiga, säger han, och menar att man bör bygga hela systemet direkt där sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö byggs parallellt samtidigt som man bygger en permanent kopplingspunkt i Hässleholm.

Det är Sverigeförhandlingens huvudalternativ där man tror att färdigställande kan vara 2035. Men om regeringen väljer att gå vidare med anslagsfinansiering och göra en långsam utbyggnad så blir etappindelningen viktig. Här bör man då prioritera en hel linjesträckning berättar Catharina Håkansson Boman. Här har Sverigeförhandlingen med underlag från Trafikverket tittat på ett antal kriterier som byggkostnad, tillkommande resenärer, bostäder med mera och kommit fram till att Stockholm-Göteborg bör byggas först då tidsvinsterna och tillkommande resenärer väger över på den sträckan.
-Vår slutsats är att om regeringen väljer att bygga höghastighetsjärnvägen långsamt så bör man bygga klart Stockholm-Göteborg först. Och då bygga från ändpunkt till ändpunkt för det är förutsättningen för att det överhuvudtaget ska kunna gå ett höghastighetståg. Det finns ingen operatör som vill investera i de dyrare höghastighetstågen om man inte kan åka hela sträckan, säger Catharina Håkansson Boman.

Men förhandlarna trycker extra på att det är lånealternativet som man förespråkar främst. HG Wessberg tror att om ett färdigställande kan ske först vid slutet på 2060-talet så kommer vi ha världens mest kvalificerade, och omoderna, järnvägssystem.
-Ju högre hastigheter, ju större blir arbetsmarknadsregionerna. Men regionförstoringseffekterna kommer först när regionerna kopplas samman, man får inte halva nyttan om man bygger halva banan. Våra gamla stambanor byggdes med lånefinansiering och för att framtida generationer också ska kunna åka tåg så måste beslutet fattas nu. Om vi bygger spår, då kommer människor att åka tåg, avslutar Catharina Håkansson Boman.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.