Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Hållbarhet

Vilket socialt ansvar har fastighetsägaren?

Publicerad: 17 Augusti 2015, 15:00

Karin Wanngård tillsammans med representanter från Victoria Park i en av nyrenoverad lägenhet i Tensta.

Hur mycket socialt ansvar ska en fastighetsägare ta? Sedan allmännyttans utförsäljning tog fart finns många exempel på fastighetsbolag som köper upp bestånd, renoverar, höjer hyran och säljer vidare. De senaste åren har flera fastighetsägare dock tagit ett nytt grepp gällande det sociala ansvaret, med förhoppningen om att få en positiv effekt på tryggheten i flera områden.


Ämnen i artikeln:

Victoria Park FastigheterKarin WanngårdTensta

Sedan allmännyttans utförsäljning tog fart finns många exempel på fastighetsbolag som köper upp bestånd, renoverar, höjer hyran och säljer vidare. Stora renoveringsbehov i många miljonprogramsområden, i kombination med att långt ifrån alla boende klarar en hyreshöjning skapar en svår situation för många. Ett sätt att närma sig frågan från ett annat håll är att ta ett större socialt ansvar. De senaste åren har flera fastighetsägare tagit ett nytt grepp just när det gäller det sociala, med förhoppningen om att få en positiv effekt på tryggheten i flera områden.

Det kan handla om allt från förbättrad miljö i garage, trappuppgångar och källare till ökad belysning. En annan metod är att involvera de boende mer i själva fastighetsförvaltningen, för att överbrygga känslan av ett vi och ett dom.

Ett av företagen som jobbar så är Victoria Park. I Tensta utanför Stockholm har 25 personer fått jobb hos fastighetsägaren.

Företagets affärsidé gick tidigare ut på att äga lyxiga fastigheter i helt andra områden. Idag har man hakat på trenden att köpa allmännyttiga bestånd i miljonprogramsområden. Affären görs genom att man renoverar efter hand som människor själva väljer att flytta ut, varefter hyran höjs. Genom att anställa lokalt hoppas man på ökad trygghet, mindre skadegörelse och därmed en minskad driftkostnad. En ökad trygghet ger dessutom området ett bättre rykte, vilket i sig höjer värdet på fastigheterna.

Bryta känslan av vi och dom
Arben Latifi är bosocial chef på bolaget. Han tror att den positiva trenden i deras fastigheter beror på att man lyckats bryta vi- och dom-känslan mellan boende och fastighetsägare.

– Många unga hamnar i utanförskap direkt efter gymnasiet och går ut i arbetslöshet. Det skapar en vi- och dom känsla gentemot förvaltningen. När det är någon från området som jobbar bryts den känslan, tror han.

Jobben, berättar Peter Strand, vd på Victoria Park, handlar om projektanställningar på 18 månader som miljövärdar och bocoacher. Därefter jobbar man med att slussa personerna vidare, så att man får in nytt folk till jobben. Företagets tanke är att de som jobbar ska bli förebilder för andra, ofta ungdomar. I avtalen med olika företag när det gäller exempelvis städning har man lagt in sociala klausuler som tvingar även dem att anställa människor på plats.

Men det är alltså inte enbart det sociala ansvaret som är drivkraften i arbetet. Peter Strand menar att driftkostnaderna minskar i takt med att skadegörelsen. Dessutom får man från Arbetsförmedlingen stöd när det gäller den här typen av anställningar, vilket gör att man kan anställa fler för samma budget.

– Totalt sett, med de arbetsmarknadspolitiska stöd som finns, kopplat till den besparing vi gör på driften, så känner vi att det här även är en god ekonomisk satsning, säger Peter Strand.

”Bränderna har minskat”
Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm, säger att hon är positiv till fastighetsägare som jobbar med socialt ansvar i sina områden.

– Vi är positiva till fastighetsägare som tar ansvar för ett Stockholm som håller samman. Det ska sprida sig till vår egen allmännytta som också jobbar på ett socialt hållbart sätt, och andra fastighetsägare som jobbar aktivt med bostadsbeståndet, och inte bara äga ett kort tag och sedan sälja, säger hon.

Victoria Park arbetar efter samma modell även i andra städer. Det har dock inte varit lika smärtfritt som i Tensta på andra ställen. Bland annat sprängdes bomber utanför Victoria Parks kontor i Rosengård i slutet av förra året.

– Men i Tensta har det gått bra. Bränderna har minskat sedan vi kom hit, säger Peter Strand.

Tidskrävande arbete
Ahmed Jassim har jobbat som miljövärd i tio månader. Han upplever att det har blivit lugnare de senaste åren.

Ahmed Jassim.

Ahmed Jassim.

– Ja, det här hänt mindre dåliga saker de senaste åren. Jag tror att det har blivit bättre, säger han.

Flest anmälningar för skadegörelsebrott i Tensta under 2000-talet gjordes 2009, då 1432 anmälningar gjordes. 2014 anmäldes 1083 brott i samma kategori. Detta visar statistik från Brottsförebyggande rådet. Nedgången de senaste åren är knappast spikrak, och vad den beror på är svårt att säga, men kanske börjar de olika fastighetsvärdarnas arbete att synas i statistiken.

– Ett sådant här arbete tar tid. Det handlar om att människor måste ändra sin egen bild av området, och inte bara förknippa det med hur det var för tio år sedan, säger Azra Durakovic, regionchef på Victoria Park.

Det totala antalet anmälda brott ligger relativt konstant de senaste fem åren, även om tendensen pekar nedåt.

– Om vi gör en förändring, måste även kommunen och polisen dra sitt strå till stacken, säger Arben Latifi.

Maria Nordlander

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.